Boek 1
Boek 2
Boek 3
Boek 4
Boek 5
Boek 6
Boek 7
Boek 8
Boek 9
Boek 10
Boek 11
Boek 12
"De onderwijsfamilie"
"Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid"
"Grondleggers van de pedagogie(k)"
"Schoolpedagogiek"

trefwoord

Onderwijsgeschiedenis: De Fascinerende Evolutie van het Nederlandse Onderwijs

De onderwijsgeschiedenis van Nederland is een verhaal vol transformaties, politieke strijd en visionaire denkers. Van de eerste onderwijswetten uit 1806 tot de huidige digitalisering: elke periode heeft zijn eigen karakteristieken en uitdagingen gekend. Deze rijke geschiedenis helpt ons begrijpen waarom het Nederlandse onderwijs er vandaag uitziet zoals het is.

Jeroen Dijsselbloem
De onderwijsfamilie
Een persoonlijk perspectief op de Nederlandse onderwijsgeschiedenis vanaf de jaren '20. Dijsselbloem beschrijft hoe zijn familie generaties lang betrokken was bij onderwijsontwikkelingen, waardoor je de grote lijnen door een menselijke bril ervaart.
Boek bekijken
21,99
Dit product is uitverkocht
De geschiedenis van het onderwijs in Nederland - 'Een fascinerend boek'
Peter de Roode
Een uitgebreide recensie van De Rooy's fascinerende analyse van het Nederlandse onderwijsbeleid door de eeuwen heen. Toont aan hoe herhaaldelijk overheidsinterventies faalden, terwijl het onderwijs toch succesvol bleef.

De Wortels: Van Kloosterscholen tot Onderwijswetten

De Nederlandse onderwijsgeschiedenis begint in de middeleeuwen met kloosterscholen waar vooral jongens uit de hogere klassen toegang hadden tot onderwijs. Omstreeks 1800, tijdens de overheersing door de Fransen, kreeg Nederland een centraal georganiseerde overheid, maar het ministerie van Onderwijs dateert echter pas van 1918. De eerste onderwijswet van 1806 zorgde voor onderwijs op christelijke basis en legde de fundamenten voor ons huidige systeem.

Spotlight: Jeroen Dijsselbloem

Als voormalig minister van Financiën en Eurogroep-voorzitter brengt Dijsselbloem een unieke politiek-economische blik op onderwijsgeschiedenis. Zijn familietraditie in het onderwijs geeft hem bijzondere inzichten in de lange-termijneffecten van onderwijshervormingen.
Adriaan In 't Groen
Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid
In 't Groen plaatst Van Kemenade's bijdragen in historische context en schetst de evolutie van het Nederlandse onderwijsstelsel over vijftig jaar. Een kritische analyse van hoe sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid elkaar beïnvloedden.
Boek bekijken
32,-
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Auteurs die schrijven over 'onderwijsgeschiedenis'

De Schoolstrijd: Religie, Politiek en Toegankelijkheid

Een van de meest bepalende perioden in de Nederlandse onderwijsgeschiedenis was de schoolstrijd tussen 1834 en 1920. Deze strijd draaide om de vraag wie de zeggenschap over het onderwijs zou hebben en hoe het gefinancierd zou worden. Verscheidene Nederlandse onderwijzers en pedagogen hebben hun stempel gedrukt op de ontwikkeling van het onderwijs in ons land.

Grote pedagogen in klein bestek
Peter de Roode
Een overzicht van 53 belangrijke pedagogen die de onderwijsgeschiedenis hebben gevormd. Van bekende namen zoals Montessori tot minder bekende maar invloedrijke denkers zoals Koelman en Schleiermacher.
Willemieke de Jong
Grondleggers van de pedagogie(k)
De Jong plaatst pedagogische ideeën in hun historische context en verbindt ze met hedendaagse praktijken. Een brug tussen historische wijsheid en moderne onderwijspraktijk, waarin de continuïteit van pedagogische denken wordt belicht.
Boek bekijken
26,50
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis
De school is een compromis, zij is als zodanig een oplossing voor verbetering vatbaar, maar zal steeds een compromis blijven. Uit: De onderwijsfamilie

Pioniers en Vernieuwers: Vrouwen in de Onderwijsgeschiedenis

Hoger onderwijs was aanvankelijk alleen weggelegd voor mannen. Aletta Jacobs (1854-1929) was de eerste vrouw in Nederland die universitair onderwijs volgde, de eerste vrouw die arts werd én de eerste vrouw die promoveerde. Deze doorbraak markeerde een keerpunt in de Nederlandse onderwijsgeschiedenis.

Joop Berding Wouter Pols
Schoolpedagogiek
Berding en Pols besteden uitgebreid aandacht aan de geschiedenis van het onderwijs vanaf 1800. Hun benadering biedt context voor huidige onderwijspraktijken door de ontwikkeling van pedagogische ideeën door de eeuwen te traceren.
Boek bekijken
62,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
MEER Moois - Buitengewone vrouwen
Marjan Maandag
Verhalen over buitengewone vrouwen in de onderwijsgeschiedenis, van Aletta Jacobs tot Els Borst. Toont hoe vrouwen tegen alle verwachtingen in hun stempel drukten op de ontwikkeling van het Nederlandse onderwijs.

Moderne Ontwikkelingen: Van Traditioneel naar Digitaal

De 20e en 21e eeuw brachten grote veranderingen in de onderwijsgeschiedenis. In de 20e eeuw is het onderwijs meer en meer gericht op de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Ongeacht de achtergrond moet ieder kind dezelfde mogelijkheden tot ontplooiing krijgen. Deze filosofische verschuiving had verregaande gevolgen voor onderwijsmethoden en -structuren.

Anja Swennen Gerda Geerdink
Vijftig jaar leraren opleiden
Swennen en Geerdink bieden een expliciet historisch overzicht van vijftig jaar ontwikkeling in het opleiden van leraren in Nederland. Een essentieel werk voor het begrijpen van hoe onderwijsprofessionals werden gevormd.
Boek bekijken
36,50
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, volgende dag in huis
Dit is goed onderwijs Ashman laat zien dat kennis van onderwijsgeschiedenis cruciaal is voor het begrijpen van huidige methoden. Zonder historisch besef maken we dezelfde fouten opnieuw en missen we waardevolle lessen uit het verleden.
Onderwijs in tijden van digitalisering
Bert Thiel
Een kritische beschouwing over hoe digitalisering het onderwijs transformeert. Plaatst huidige technologische ontwikkelingen in de bredere context van onderwijsgeschiedenis en toont parallellen met eerdere revoluties.

Eigentijdse Perspectieven: Leren van het Verleden

Moderne onderwijsgeschiedenis laat zien dat de fundamentele vragen - wat leren we, hoe leren we, en voor wie is onderwijs bedoeld - consistent terugkeren. Het is een kernfunctie van het onderwijs om de toekomstige generatie op te leiden tot actieve burgers die onze democratie zowel dragen als verdedigen. Dit kan het onderwijs natuurlijk niet alleen, maar het heeft daar wel een belangrijke rol in.

SPOTLIGHT: Rixta de Bode

Als ervaren onderwijsprofessional en oprichter van de Academie voor Ontspannen Onderwijs brengt De Bode praktijkervaring samen met historisch bewustzijn. Haar benadering toont hoe onderwijsgeschiedenis levende kennis is voor hedendaagse schoolleiders. Meer over Rixta de Bode
Rixta de Bode
Ramses en het geheim van krachtig leiderschap
De Bode bevat een uitgebreid hoofdstuk over de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs om huidige uitdagingen in context te plaatsen. Verbindt historische inzichten met praktische leiderschapsvaardigheden voor onderwijsprofessionals.
Boek bekijken
29,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Opleidingskunde - LEREN in het werk, rond het werk, voor het werk
Nico Jong
Een moderne kijk op opleidingskunde die historische ontwikkelingen integreert. Toont hoe inzichten uit de onderwijsgeschiedenis toegepast kunnen worden in hedendaagse leer- en ontwikkeltrajecten.

Voortdurende Evolutie: Onderwijsgeschiedenis als Levend Verhaal

De onderwijsgeschiedenis eindigt niet in het verleden - ze wordt dagelijks geschreven. Huidige ontwikkelingen zoals curriculumvernieuwing, digitalisering en inclusief onderwijs zijn nieuwe hoofdstukken in dit voortgaande verhaal. Door het verleden te begrijpen, kunnen we beter richting geven aan de toekomst van het Nederlandse onderwijs.

Claire Boonstra Claudette de Graaf Bierbrauwer Nanda Carstens
Het Onderwijsvragenboek
Het boek traceert de historische oorsprong van veel huidige onderwijspraktijken om beter te begrijpen waarom we dingen doen zoals we ze doen. Een praktische benadering van onderwijsgeschiedenis die direct toepasbaar is in de klas.
Boek bekijken
27,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis
Leren van binnenuit
Peter de Roode
Een visie op onderwijs die uitgaat van de kracht die docenten en leerlingen al hebben. Toont hoe historische inzichten over 'leren van binnenuit' kunnen worden toegepast in modern onderwijs.

Conclusie: Onderwijsgeschiedenis als Kompas voor de Toekomst

De rijke onderwijsgeschiedenis van Nederland laat zien dat elke generatie opnieuw de fundamentele vragen over onderwijs moet beantwoorden. Door deze geschiedenis te bestuderen, krijgen we niet alleen inzicht in het verleden, maar ook wijsheid voor de toekomst. Of het nu gaat om de schoolstrijd van de 19e eeuw of de digitalisering van de 21e eeuw - de geschiedenis herhaalt zich niet, maar ze rijmt wel. Voor onderwijsprofessionals, beleidsmakers en iedereen die geïnteresseerd is in onderwijs, biedt de onderwijsgeschiedenis onmisbare lessen en inspiratie.

Boeken over 'onderwijsgeschiedenis' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijsgeschiedenis'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden