Laura Bas
De GenZclopedie
Als herkenbaar rolmodel voor Generatie Z weet auteur Laura Bas als geen ander wat deze generatie beweegt – én wat organisaties nodig hebben om daarin mee te bewegen.
2
3
4
6
7
8
Sanne Cornelissen
Me, myself & AI
AI kan je een hele werkdag per week besparen, maar alleen als jij je manier van werken aanpast. In 'Me, myself & AI' leer je in drie praktische stappen hoe je AI inzet voor minder gedoe, meer focus en echte tijdwinst. Geen technische abracadabra, wel direct toepasbare tips, voorbeelden en tools.
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
Lucas Swennen
Word een woest aantrekkelijke werkgever met werkgeluk
In dit boek ontdek je aan de hand van wetenschappelijke inzichten, praktische tips, voorbeelden, interviews met experts en ervaringsdeskundigen wat werkgeluk is, waarom het belangrijk is en hoe je het (verder) kunt vergroten.
78
79
80
Margaret Diekhuis-Kuiper
Handboek trauma- & rouwverwerking
Hoe verwerken we traumatische ervaringen en verlies? Wat gebeurt er in het geheugen? En vooral: wat kunnen we doen - als professional of als betrokkene - om herstel te bevorderen?
In dit handboek neemt dr. M.L. Diekhuis-Kuiper, forensisch- en traumapsycholoog, je mee in de complexe wereld van trauma- en rouwverwerking. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en praktijkgerichte interventietechnieken behandelt zij thema’s als het effect van trauma op het geheugen en persoonlijke verhalen van cliënten die met geweldsdelicten en mensenhandel te maken hadden.
Het boek biedt concrete handvatten voor therapeuten, coaches en andere professionals, maar ook voor mensen die zélf met verlies of heftige ervaringen te maken hebben gehad. Wat kun je doen vlak na een schokkende gebeurtenis om erger te voorkomen?
Een onmisbaar handboek voor iedereen die wil begrijpen en helen.
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
Ariane Hendriks
Met liefde heeft het niets te maken
Bijna iedere week wordt in Nederland een vrouw vermoord, meestal door haar (ex-)partner. Vrijwel altijd gaat hieraan intieme terreur vooraf. Een pleger van intieme terreur gaat tot het uiterste om zijn partner in de relatie gevangen te houden. Eerst subtiel, door <i>love bombing</i>. Daarna door isolatie, manipulatie, <i>gaslighting</i>, dwang en intimidatie. Een vrouw die bij een pleger probeert weg te gaan, loopt het risico slachtoffer te worden van fysiek geweld, soms met dodelijke afloop.
Intieme terreur lijkt niet op het beeld dat we hebben van huiselijk geweld en wordt daardoor slecht herkend. Ook in het familierecht en de hulpverlening. Zo worden vrouwen en kinderen die hiermee te maken hebben niet alleen slachtoffer van hun partner, maar ook van een systeem dat schadelijk gedrag niet begrenst. Femicide is alleen te bestrijden door het eerder signaleren en stoppen van intieme terreur.
Dit boek laat zien wat intieme terreur is, maakt aan de hand van vele voorbeelden inzichtelijk wat vrouwen tijdens en na een relatie met een pleger meemaken en geeft waardevol advies aan slachtoffers, hun naasten én professionals om intieme terreur te herkennen en aan te pakken.
‘Intieme terreur speelt zich af achter de voordeur, maar is geen privézaak. Het is een schending van mensenrechten. Léés daarom dit boek. Want als je het eenmaal ziet, is het onmogelijk om het níet meer te zien.’ <b>Saskia Belleman</b>
91
92
David Pinto
Effectieve Interculturele Communicatie
Met dit boek presenteert Prof.dr. David Pinto zowel een belangrijke theoretische als praktische benadering van het hier geschetste vraagstuk hetgeen in een unieke en effectieve aanpak resulteert. Het boek biedt:
* Een nieuwe theorie die antwoord geeft op de vraag hoe het komt dat mensen zozeer van elkaar kunnen verschillen. Het gaat hierbij niet alleen om mensen uit verschillende landen, maar ook uit verschillende regio’s binnen hetzelfde land, verschillen tussen bedrijven, organisaties en afdelingen, ja zelfs binnen hetzelfde gezin.
* Een methode hoe effectief om te gaan met deze verschillen met behoud van ieders eigenheid
* Zesendertig thema’s waarin moderne en premoderne waarden (waar de verschillen zich het grootst manifesteren) botsen.
* Bijna vijftig cases uit de (dagelijkse) praktijk van overheid, bedrijfsleven, arbeidsmarkt, onderwijs, politie, justitie, gezondheidszorg, school, straat en gezin. Zakelijk en privé.
* De cases, beschreven, geanalyseerd en afgesloten met een ‘richtingwijzer’, handreikingen voor praktische toepassing, zijn geordend in vier categorieën:
a. juiste informatie is afdoende om een (conflict)situatie op te lossen;
b. een ‘dubbel perspectief benadering’ (de eerste twee stappen van de DSM) is vereist;
c. de verschillen tussen betrokkenen staan diametraal tegenover elkaar en de toepassing van de derde stap van de DSM (grens trekken) is nodig;
d. het gaat om een individuele kwestie die niet is terug te voeren op iemands (culturele of religieuze) achtergrond.
* En tot slot een operationalisering en stappenplan om al het geleerde zelf toe te passen in de praktijk.
Prof. dr. David Pinto, expert Interculturele Communicatie en directeur van het Intercultureel Instituut (ICI) in Amsterdam is een Marokkaanse Jood die via Israël in Nederland is terechtgekomen. Frits Bolkestein over Pinto: “In juni 1988 heeft hij voor het eerst nationale bekendheid gekregen door te spreken over het ‘doodknuffelen’ van allochtonen”, zie bijlage 1 voor dat artikel in de Volkskrant. Dit boek is het negentiende boek van prof. Pinto.
94
Ten Gevers
Beter in projectmatig werken
Beter in projectmatig werken helpt je om je inzicht in en vaardigheden met projectmatig werken te vergroten. In tien hoofdstukken komen alle onderwerpen aan bod die belangrijk zijn als je een project opzet, een project gaat leiden of als je in een project werkt.
95
96
98
99
Net verschenen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan