Lees verder


Derek Thompson is een senior editor van het tijdschrift The Atlantic, waarin hij schrijft over economie en de media.
Meer over Derek ThompsonHitmakers
Populariteit in een tijd vol afleiding
Gebonden Nederlands 2018 1e druk 9789463190916Samenvatting
Als je denkt dat een populaire film, een hit op de radio of een topproduct uit het niets kwam en door mond-tot-mondreclame een succes werd heb je het mis. Achter elk kassucces gaat een verhaal schuil – van macht en invloed – dat sommige nieuwe producten in culturele verschijnselen doet veranderen.
In dit boek ontsluiert Derek Thompson de verborgen psychologie van waarom we houden van waarvan we houden en onthult de economische belangen van culturele markten die onzichtbaar vorm geven aan ons leven. Hij vernietigt de sentimentele mythen die de popcultuur en het zakenleven overheersen en laat zien dat kwaliteit alléén onvoldoende is voor succes, niemand ‘goede smaak’ heeft, en dat enkele van de meeste populaire producten uit de geschiedenis slechts één stap verwijderd waren van complete mislukking.
Er zijn een paar onwrikbare waarheden wat het publiek en consumenten willen. Mensen houden van een bekende verrassing: een product dat er tegelijkertijd uit springt maar ook vaag bekend voorkomt.
Trefwoorden
populariteit succesfactoren psychologie marketing beïnvloeding culturele trends social media netwerken consumptiegedrag maya-regel economie influencers mediatheorie viraliteit aandacht muziekindustrie massacultuur creativiteit entertainment storytelling algoritmes merkbeleving neuromarketing filmindustrie innovatie trendanalyse
Trefwoorden
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Derek Thompson
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Het lied dat de wereld veroverde 9
DEEL I POPULARITEIT EN DE MENSELIJKE GEEST
1 Het effect van zichtbaarheid 25
Met Claude Monet, Adele en Donald Trump
2 De Maya-regel 50
Met ESPN, Spotify en het eerste NASA ruimtestation
3 The Music of Sound 74
Met John F. Kennedy, Barack Obama en ABBA
Intermezzo: De rillingen 95
4 Het brein dat legenden schept I: De kracht van het verhaal 100
Met Star Wars, Isaac Asimov, en Hollywoodse psychohistorie
5 Het brein dat legenden schept II: De schaduwzijde van de hit 117
Met Hongaarse vampiers, Disney-prinsessen en kabelnieuws
6 De geboorte van de mode 131
Met Taylor Swift, de drukpersen de lachtrack
Intermezzo: Een korte geschiedenis van de tiener 151
DEEL II POPULARITEIT EN DE MARKT
7 Rock ’n roll en het toeval 161
Met de Mona Lisa, ‘Rock Around the Clock’ en chaostheorie
8 De mythe van het ‘virus’ 181
Met Fifty Shades of Gray, John Snow en PokémonGO
9 Het publiek van mijn publiek 203
Met Etsy, Bumble en Moonies
Intermezzo: ‘Panache’ 217
10 Wat de mensen willen I:De economische rekensom van voorspellingen 224
Met Game of Drones, Seinfeld en Shazam
11 Wat de mensen willen: Een geschiedenis van pixels en inkt 244
Met de tabloid, de televisie, en de News Feed
Intermezzo: 828 Broadway 266
12 De toekomst en van hits: het imperium en de stadsstaat 271
Met Mickey Mouse, BuzzFeed en KidA
Dankwoord 295
Noten 296
Index 328
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan