

Wendy Nieuwland studeerde communicatiewetenschap, gecombineerd met letteren, sociologie en psychologie.
Meer over de auteursVeranderen 3.0
Zeven essentiële principes voor organisatieverandering van binnenuit
Gebonden Nederlands 2015 1e druk 9789079679362Samenvatting
Met voorwoord door Menno Lanting
Hoe kun je ervoor zorgen dat organisatieveranderingen wél succesvol zijn? Dat ingezette veranderingen worden voortgezet, zonder daar aan te hoeven trekken en sleuren? Hoe krijg je mensen mee in veranderprocessen, zonder dat je stuurloos wordt?
Op die vragen geeft dit boek antwoorden. Door verandering van binnenuit te laten ontstaan, gebruikmakend van hoe gedrag van nature verandert, werk je aan duurzame verandering.
In dit boek laten we zien hoe je ieders aangeboren vermogen te veranderen kunt gebruiken voor organisatieverandering. We putten daarvoor uit onze eigen ervaringen met het faciliteren van verandering in organisaties van binnenuit onder de titel 'Veranderen 3.0'.
Aan die werkwijze liggen zeven essentiële principes ten grondslag die we in dit boek uitwerken. Met veel voorbeelden en casussen laten we zien hoe dit in de praktijk werkt. Met denk- en doe-opdrachten dagen we je uit dit toe te passen bij je eigen veranderopgaves.
Trefwoorden
verandermanagement veranderen organisatieverandering congruentie gedragsverandering eigenaarschap uitkomstgericht werken perceptie duurzame verandering verandering van binnenuit geduld verandering organisatie volharding resultaatgerichtheid systeemdenken communicatie veranderen van binnenuit taal werken met wat er is werkelijkheidsconstructen veranderproces iteratief proces inclusief denken veranderprincipes praktijkvoorbeelden leiderschap gedragspatronen leidinggeven gewenste uitkomst
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Maaike Nooitgedagt
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Acknowledgements 15
PART 1: WHAT CHANGE 3.0 IS ABOUT 18
Change 3.0 –the (very) short version 19
Three concepts underpinning the Change 3.0 approach 21
Change 3.0 – the longer version 37
PART 2: THE ESSENTIAL PRINCIPLES OF CHANGE 3.0 46
1: Outcome orientation 52
In practice: a hospital team can’t shake the bad atmosphere 65
2. Ownership 73
In practice: A slow-burning conflict 82
3. Exploring perceptions – about elephants 88
In practice: tough firemen with trust issues 97
4. Connecting perceptions – an ode to ‘and’ 102
In practice: suspicion and caution in a project team 114
5. Working with What Is 118
In practice: hate and envy in the management team 132
6: Congruence – In every fibre of the organisation 137
In practice: In every fibre of the organisation 146
7. Patience and perseverance 151
In practice: from farming to hunting in a telecom company 168
Change 3.0 with Paul and James 174
And now it’s up to you to get started with Change 3.0 184
About us and what we do 187
Bonus chapter: mind your words. The role of language and metaphor in a change process 190
Where to find what – extended table of contents 207
Bibliography 211
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan