Lees verder


Niek Wijnands heeft diverse managementfuncties en directiefuncties in kleine en grote bedrijven vervuld.
Meer over de auteursScenario naar Lean
Een draaiboek om verspillingen terug te dringen
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789024417346Samenvatting
Voor elke organisatie is het continu verbeteren van bedrijfsprocessen een must om te overleven. Er is een enorm aanbod van methoden voorhanden om hiermee aan de slag te gaan. Hoe kiest u uit dit aanbod? De auteurs van dit boek haalden uit het aanbod de beste elementen. Elementen uit methoden zoals: Total Quality Management, Balanced Scorecard, Toyota Production System en lean thinking. Gecombineerd vormen die elementen een methode die relatief weinig inspanning vergt en in een korte tijd een groot effect heeft: zichtbaar, voelbaar en meetbaar. De methode is praktisch en eenvoudig toe te passen.
'Scenario naar lean' bevat een duidelijk stappenplan om de organisatie 'slank' te maken en te houden, zonder franje en luxe, met lage kosten. Het is geschreven voor iedereen die zich professioneel bezighoudt met verbetertrajecten in de non-profitsector en in commerciële organisaties.
Trefwoorden
lean thinking verbetermanagement bedrijfsprocessen verandermanagement organisatiekunde efficiency voorraadreductie japanse methoden continue verbetering kritische succesfactoren missie en visie prestatie-indicatoren INK-model ist-soll analyse structureel verbeteren primaire processen pragmatische aanpak verspilling procesoptimalisatie organisatieverandering tqm waardecreatie procesanalyse balanced scorecard operationele excellentie organisatieontwikkeling strategisch management eerst organiseren dan automatiseren procesdenken management
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Niek Wijnands
Over Henk van den Boom
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Het model met de zes fasen
3. Het formuleren van de missie/visie van de organisatie; fase 1
4. Het vaststellen van de kritische succesfactoren; fase 2
5. Het afleiden van de prestatie-indicatoren; fase 3
6. Hoe te komen van IST naar SOLL per hoofdproces; fase 4
7. Het doorlopen van het stappenplan tot structureel verbeteren; fase 5
7.1 Het stappenplan in het productieproces
7.2 Het stappenplan in het ontwikkelproces
7.3 Het stappenplan in het verkoopproces
8. het continu verbeteren van de organisatie; fase 6
9. De impact op de organisatie en de automatisering
10. De kosten, baten en doorlooptijden van de aanpak
Gebruikte afkortingen
Literatuurverwijzingen
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan