Lees verder




Frits van Kempen werkte als psychomotorisch therapeut en orthopedagoog. Hij is mededirecteur van Van Kempen Impuls, een bureau dat zich richt op ondernemers, coaches en managementteams.
Meer over Frits van KempenCoachen met actiemetaforen
In beweging met je cliënt
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789024401574Samenvatting
Actiemetaforen zijn procesversnellers in coaching en training. Ze gaan uit van de directe fysieke en emotionele ervaring en de reflectie daarover.
De puur cognitieve invalshoek bij coachen en trainen is passé. Zowel coach als cliënt moet meer 'out of the box' denken, meer eigen creativiteit inzetten en letterlijk in beweging komen. In een actiemetafoor komt de cliënt met zijn probleem in contact via een op maat gemaakt bewegingsarrangement. Dit leidt snel tot bewustwording en inzicht, tot veranderingsbereidheid en tot bestendige aanpassing van houding en gedrag.
In dit boek wordt de werking van actiemetaforen toegelicht aan de hand van een theoretische onderbouwing en veel voorbeelden. Ook krijgt de lezer handvatten om zelf en samen met coachees actiemetaforen te maken.
'Coachen met actiemetaforen' is geschreven voor coaches (in opleiding), therapeuten, trainers en opleiders en iedereen die ervan houdt zijn vak nieuwe, verrassende impulsen te geven. Het helpt bij het zinvol en op maat in beweging brengen van zowel individuen als groepen.
Trefwoorden
coaching actiemetaforen beweging ervaringsleren persoonlijke ontwikkeling lichamelijkheid metaforen reflectie coachingsinterventies gedragsverandering symboliek leerstijlen spel stress grenzen stellen tijdmanagement balans werk-privé werkdruk zelfbewustzijn fysieke oefeningen creativiteit procesversneller coachingtechnieken transformatie kernkwadranten emotionele intelligentie coaching relatie polariteiten embodiment waan van de dag
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Frits van Kempen
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
2. De waan van de dag
3. Over (actie)metaforen en veranderen
3.1 Taal, beelden en metaforen
3.2 De betrekkelijkheid van taal
3.3 Actiemetaforen
3.4 Speelse diepgang
3.5 Emotional arousal
3.6 Actiemetaforen werken als ankers
4. Waarom bewegen en lichamelijkheid?
4.1 Moveo ergo sum
4.2 Lichamelijkheid
4.3 Betekenis voor ontwikkeling en verandering
4.4 Spelend bewegen
4.5 In en uit de comfortzone
4.6 Toepassingsgebieden
5. De plek van actiemetaforen in coaching
5.1 Positie ten opzichte van andere experiëntiële methodieken
5.2 De houding van de coach
5.3 Fasen in coaching
5.4 Niveaus van persoonlijk functioneren - niveaus van coaching
5.5 De leercirkel van Kolb en actiemetaforen
5.6 Afweer wegnemen
5.7 Actiemetaforen: voor elke cliënt?
5.8 Wie ontwerpt de actiemetafoor?
6. Een actiemetafoor maken
6.1 Van belang bij het maken van een actiemetafoor
6.1.1 Metaforiseren
6.1.2 Waar gaat je aandacht naartoe bij het ontwerpen, arrangeren van een actiemetafoor?
6.2 Ruimte en materiaal
6.2.1 Praktijkruimte
6.2.2 Variëren door materiaalkeuze
6.2.3 Tooltas en meer
6.3 Kapstokken bij het initiëren van een actiemetafoor
6.3.1 Spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden
6.3.2 Polariteiten
6.3.3 Kernkwaliteiten en kernkwadranten
6.3.4 Persoonlijkheid
6.4 Hoe maak je een actiemetafoor op een thema van je cliënt?
6.4.1 Van soleren naar samenwerken
6.4.2 Balans tussen twee aandachtsgebieden
6.5 De ontwerpstappen voor een actiemetafoor samengevat
7. Actiemetaforen aan het werk
7.1 De heuvel van de hoop
7.2 Grenzen stellen
7.3 Volgen en leiden
7.4 Voor paren: de krant
7.5 Beweging in je loopbaan
7.6 R isico nemen - risico mijden
7.7 Loslaten: controle versus overgave
7.8 Doorprikken van stressfactoren
7.9 Structuur - vrijheid
7.10 Zich laten gelden, zich profileren
7.11 Uitstellen - aanpakken
7.12 Spreekwoorden en gezegden
Bijlage 1: Checklist
Bijlage 2: Suggesties voor verdere opleiding/materiaal/ruimte
Slotwoord
Literatuur
Over Frits van Kempen
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan