Recensie

Net Curiosity Score - ‘Moeilijk een rode draad te vinden’

Nieuwsgierigheid is volgens Rik Vera dé sleutel tot verandering. In zijn nieuwe boek introduceert hij de Net Curiosity Score als instrument om innovatie en veerkracht te meten. Recensent Jeanine Dijkhuis ziet een inspirerend, avontuurlijk boek vol voorbeelden, maar ook een onconventionele structuur die soms verwarrend werkt.

Jeanine Dijkhuis | 28 augustus 2025 | 3-5 minuten leestijd

Als een gids die een knooppuntenroute heeft uitgezet, levert Rik Vera een boek af over het belang van nieuwsgierigheid als sleutel bij verandering. Nieuwsgierigheid bij medewerkers wordt in een organisatie over het algemeen niet gemeten. De auteur pleit voor een Net Curiosity Score (NCS), die ervoor moet zorgen dat organisaties ‘onzekerheid omarmen en verandering begrijpen. Nieuwsgierigheid kan ook een ongelooflijk krachtige marketingtool zijn.’

Zeven maanden geleden begon ik vol enthousiasme aan dit boek. Nieuwsgierigheid is een belangrijke karaktertrek van mij, die ik tot hoge leeftijd hoop te behouden. Een boek over marketing en innovatie op basis van nieuwsgierigheid móést ik lezen, dacht ik. Bovendien volg ik de auteur op LinkedIn, waar ik regelmatig geboeid ben door zijn eigenzinnige kijk op de wereld. Rik Vera is een autonome denker, die zijn mening graag ventileert. Zo is hij ook een veelgevraagd spreker.

Fietsroutenetwerk

Dat een boek iets anders is dan een column of keynote, merkte de auteur tijdens het schrijven. In een poging om structuur aan te brengen in zijn ervaringen en zijn bruisende en borrelende hoofd (aldus hemzelf), is de inhoud ingedeeld als ware het een fietsroutenetwerk. Bij ieder knooppunt staan hieraan gerelateerde knooppunten vermeld.

In dit boek vol avonturen uit de praktijk is het moeilijk een rode draad te vinden, vond ik als lezer. Praktijkvoorbeelden zijn vaak behulpzaam, maar een heel boek vol meningen vanuit zelf meegemaakte ervaringen voelt toch een beetje aan als stagelopen. Het is geen dagboek, maar wel vanuit de ik-persoon geschreven. Dat leest vlot weg, maar ik had moeite om erdoorheen te komen vanwege de gekozen structuur. Het boek, zo staat vermeld, is niet bedoeld om rechtlijnig te lezen: van bladzijde 1 naar 2 naar 3 enzovoort. Dat mag, maar hoeft niet. Als recensent koos ik voor een hybride structuur, waarbij ik poogde tussendoor andere knooppunten toe te voegen en daarna mijn rechtlijnige pad weer te vervolgen. Hoe fijn dat ook klinkt, ik raakte erdoor verward.

Spannende verhalen

Het had goed kunnen werken als heldere thema’s samen een naslagwerk zouden vormen. Dan kun je per thema een nummer opzoeken en je weg vervolgen naar een aanpalend thema. Met thema’s als Alice in Wonderland, Assepoester, Strandstoelensyndroom en Miami Vice en een piraat vormt de inhoudsopgave geen handleiding. Eigenlijk is het een spannend verhalenboek. Vol met belevenissen en adviezen, gestoeld op een theoretische achtergrond (Porter’s Five, Gleicher-formule, NPS, etc.) die door Vera’s uiteenzettingen als het ware een volledige make-over krijgen.

Bewezen successen

Knooppunt #61 bevat aanbevelingen, oftewel proof cases om te benadrukken dat nieuwsgierigheidsmarketing succesvol is. Jammer genoeg zijn dit vooral de in het verleden al breed uitgemeten innovatie- en transformatievoorbeelden als Apple, 3M en IBM, die in het geval van Tesla alweer achterhaald zijn. Dat neemt niet weg dat nieuwsgierigheid een essentieel onderdeel was van het DNA van die organisaties.

Nieuwsgierigheid als superkracht

Het schrijven van Net Curiosity Score was voor Rik Vera een zoete wraak voor al die jaren dat hij zijn nieuwsgierigheid, zijn ‘superkracht’, verborgen moest houden. Omdat in het bedrijfsleven in de jaren negentig en tweeduizend vooral leiderschap en duidelijkheid werden verwacht, en geen nieuwsgierigheid. Daardoor werd deze missie – om van nieuwsgierigheid een KPI te maken – een persoonlijke bevrijding voor de auteur.

Voor wie geschikt

De auteur wil organisaties uitnodigen om verder te kijken dan de dagelijkse operationele efficiëntie en concurrentieanalyses. En hij vraagt ze om afscheid te nemen van alle oude handboeken over sales, marketing en management, omdat die niets meer zeggen over de huidige wereld. Voor wie na het lezen van de eerste 225 pagina’s de smaak te pakken heeft, is er nog het NCS-playbook, waarin Vera zijn eigen methodiek – de NCS Matrix – toevoegt om de meetbaarheid van nieuwsgierigheid uit te leggen. De NCS Matrix is een tool die een kernvraag toetst op een 7-puntsschaal over drie assen: er wordt gemeten op onder andere persoonlijke nieuwsgierigheid, ontvankelijkheid, aansporing, flexibiliteit en samenwerking.

Om te profiteren van Net Curiosity Score moet je allereerst zelf over een flinke portie nieuwsgierigheid beschikken. Daarmee kun je jezelf trainen om de rechtlijnigheid van managementboeken die we gewend zijn los te laten en jezelf als toerist open te stellen voor een ontdekkingsreis in de frisse lucht, op kronkelende (fiets)paden naar…? ‘The Magical Mystery Tour’.

Over Jeanine Dijkhuis

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden