OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
19.574 resultaten
recensie
8 augustus 2025
Nico Jong
3-4 minuten leestijd
In een wereld die steeds complexer en dynamischer wordt, pleit filosoof Hein van Dongen voor een meervoudige manier van denken. In zijn boek Denken in veelvoud laat hij zien waarom we anderen nodig hebben om onze eigen denkbeelden te verrijken en beter om te gaan met verschillen. In zijn recensie gaat Nico Jong in op de kracht van deze filosofische benadering.
recensie
Leiderschap
8 augustus 2025
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Theory U is geen eenvoudige kost, maar biedt verrassende perspectieven voor wie écht wil veranderen. In het boek ‘De kracht van Theory U’ bundelen vijf veranderaars hun meest gebruikte werkvormen, toegepast in het publieke domein. In zijn bijdrage laat Bertrand Weegenaar zien wat het boek toevoegt.
interview
Communicatie en media
8 augustus 2025
Erwin Wijman
4-6 minuten leestijd
Een stuk of twintig praktische idealisten besloten samen een boek te schrijven over hoe je met kleine keuzes een groot verschil kunt maken voor een betere wereld. Door te stemmen met je portemonnee dus. Elk bankbiljet is ook een stembiljet, je pinpas een stempas. Als lezer denkt u nu misschien: alles goed en wel, maar wie zijn die auteurs dan? We stellen ze hier aan u voor, met steeds dezelfde drie vragen naar waarom, wat, en wie.
preview
Leiderschap
8 augustus 2025
Peter Hinssen
3-4 minuten leestijd
De wereld verandert sneller dan ooit, maar veel organisaties reageren traag en verkrampt. In zijn nieuwe boek The Uncertainty Principle pleit Peter Hinssen voor een radicaal andere kijk op onzekerheid: niet als bedreiging, maar als kans. In zijn preview legt hij uit hoe leiders die onzekerheid omarmen sterker uit de storm komen.
preview
Leiderschap
7 augustus 2025
Guido van de Wiel
3-4 minuten leestijd
In 2018 schreven Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel hun bestseller Durf het verschil te maken. Deze titel werd door managementboek.nl uitgeroepen tot het best verkochte verandermanagementboek van dat jaar. Nu is hun nieuwe boek The Smell of the Place uitgekomen met als ondertitel: ‘Bouwen aan een gezonde organisatiecultuur’.
recensie
7 augustus 2025
Henny Portman
3-4 minuten leestijd
Agile is geen checklist of methode, maar een manier van zijn. In ‘How the Fuck to Be Agile?’ fileert Erwin Verweij de dogma’s, mythes en schijntransparantie rond agile werken. In zijn preview legt hij uit waarom échte wendbaarheid vraagt om lef, vertrouwen en radicaal eigenaarschap.
Interview
Personeelsmanagement
6 augustus 2025
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Met ‘Dit is géén HR’ heeft Bob Zeegers, auteur en oprichter van de HR Navigator, iets losgemaakt. Enthousiaste recensies, bijna een maand op de eerste plaats in de Managementboek Top-100, en dat voor een boek dat een stuk persoonlijker is dan het doorsnee managementboek. ‘Mensen die mij goed kennen, zeggen dat het 100% Bob is. Als je mij leuk vindt, vind je dit ook een leuk boek, en anders niet.’
recensie
6 augustus 2025
Freija van Duijne
4-5 minuten leestijd
Hoe ga je om met wezens waarvan je niet zeker weet of ze bewustzijn ervaren — van octopussen tot AI en hersenorganoïden? In ‘The Edge of Sentience’ ontwikkelt Jonathan Birch een filosofisch en ethisch raamwerk voor deze grensgevallen. In haar recensie verkent Freija van Duijne de relevantie ervan voor beleid en technologie.
preview
Algemeen management
5 augustus 2025
2-3 minuten leestijd
Waarom roept Generatie Z zoveel discussie op in organisaties? William Burghout en Ieteke de Vries doken in de spanningen én de kansen die deze nieuwe generatie met zich meebrengt. In Anders dan jij denkt laten ze zien hoe je écht effectief samenwerkt met Gen Z. In hun preview delen ze hun inzichten.
achtergrond
Mens en maatschappij
5 augustus 2025
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
De zee voedt ons, vormt ons, maar bedreigt ons ook. Bertrand Weegenaar staat in deze aflevering stil bij de kracht en kwetsbaarheid van oceanen en onze omgang met water. Hij verbindt persoonlijke ervaringen aan indringende boeken over zeespiegelstijging, biodiversiteit en toekomstscenario’s. In zijn bijdrage reflecteert hij op deze blauwe werkelijkheid.
recensie
IT-management / ICT
5 augustus 2025
Marc Jacobs
3-4 minuten leestijd
Kunstmatige intelligentie is niet alleen een technologische revolutie, maar ook een ethische uitdaging van formaat. In zijn debuut onderzoekt AI-ethicus Joris Krijger hoe we menselijke waarden kunnen behouden in een wereld vol algoritmes, taalmodellen en datahonger. In zijn recensie duikt Marc Jacobs erin.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 augustus 2025
Hans de Witte-van Mierlé
3-5 minuten leestijd
Wat als woede geen lastige emotie is om te onderdrukken, maar een waardevolle kracht die je kunt inzetten voor persoonlijke groei en maatschappelijke verandering? In Woedekracht onderzoekt Gitte Briffa hoe we anders kunnen kijken naar boosheid. In zijn recensie deelt Hans de Witte-van Mierlé zijn kritische, maar waarderende blik op het boek.
interview
Verandermanagement
4 augustus 2025
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Een organisatiecultuur kan volgens Louise Kemps en Anita van Dekken pas bruisen als ze zowel resultaat- als mensgericht is. In hun boek Grote Harige (Organisatiecultuur)vragen beschrijven ze hoe leiders die combinatie tot stand kunnen brengen. ‘Uit welk nest kom jij nu eigenlijk?’
recensie
Algemeen management
4 augustus 2025
Freija van Duijne
4-6 minuten leestijd
Veel productiviteitsboeken sturen aan op focus, doelen en discipline — maar wat als je nieuwsgierigheid het startpunt is? In ‘Tiny Experiments’ laat Anne-Laure LeCunff zien hoe kleine experimenten tot verrassende resultaten kunnen leiden. In haar recensie onderzoekt Freija van Duijne deze speelse benadering van werk en leren.
interview
Mens en maatschappij
1 augustus 2025
Erwin Wijman
5-7 minuten leestijd
Een stuk of twintig praktische idealisten besloten samen een boek te schrijven over hoe je met kleine keuzes een groot verschil kunt maken voor een betere wereld. Door te stemmen met je portemonnee dus. Elk bankbiljet is ook een stembiljet, je pinpas een stempas. Als lezer denkt u nu misschien: alles goed en wel, maar wie zijn die auteurs dan? We stellen ze hier aan u voor, met steeds dezelfde drie vragen naar waarom, wat, en wie.
recensie
Leiderschap
1 augustus 2025
Hans de Witte-van Mierlé
4-5 minuten leestijd
Wat is leiderschap eigenlijk? In De heilige graal blikt journalist en psycholoog Dominique Haijtema terug op twintig jaar gesprekken met leiders, denkers en goeroes. Ze bundelt hun visies in een rijk mozaïek van perspectieven op een ongrijpbaar thema. In zijn recensie reflecteert Hans de Witte van Mierlé op deze zoektocht vol nuance en betekenis.
preview
Marketing
1 augustus 2025
Dries Henau
2-3 minuten leestijd
Merken beginnen steeds meer op elkaar te lijken, stellen Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde. In een wereld vol algoritmen en copy-paste-trends pleiten zij voor merken met karakter, lef en identiteit. In hun boek Fight the Average roepen ze op tot rebellie tegen de middelmaat. In hun preview leggen Henau en Vandenbogaerde uit waarom.
recensie
Psychologie
1 augustus 2025
Ineke Peters
3-4 minuten leestijd
Veel mensen voelen zich leeg, moe of vastgelopen, zonder precies te weten waarom. In Onder de oppervlakte reikt therapeut Barbera de Jong creatieve en ervaringsgerichte oefeningen aan om opnieuw verbinding te maken met gevoel en intuïtie. In haar recensie bespreekt Ineke Peters de waarde en toepasbaarheid van dit toegankelijke en beeldrijke werkboek.
nieuws
31 juli 2025
Managementboek Redactie
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Kleine gelukjes' van Audrey Adelin is uitgeroepen tot het Regenboogboek van het Jaar. Het winnende boek is volgens de jury het beste lhbtiqa+-boek van het afgelopen jaar: 'Kleine gelukjes is een hoopvol boek met een rauw randje, dat goed past bij een tijd waarin we meer hoop kunnen gebruiken.'
Interview
Marketing
31 juli 2025
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
De marketingwereld verandert razendsnel, maar veel studieboeken blijven steken in oude modellen en verouderde voorbeelden. In de nieuwe methode ‘Marketing denken, marketing doen’ bouwen Marjolein Visser en veertien collega-auteurs vanaf nul aan een toekomstbestendige basis. In dit interview legt Visser uit waarom dat nodig was.