OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 97 van 2.308 resultaten
interview
Internet en social media
23 februari 2011
Ben Kuiken
3-5 minuten leestijd
Social media zijn hot! Wie nu nog niet op Twitter, Facebook of LinkedIn, zit, telt niet meer mee. Maar wat kun je als bedrijf eigenlijk met social media? Kun je er bijvoorbeeld geld mee verdienen? En zo ja, hoe doe je dat dan? Guerrilla-marketingexpert Cor Hospes schreef het vrolijke en praktische boekje Geld verdienen met sociale media.
interview
Verandermanagement
22 februari 2011
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Als verandermanagers hun energie minder richten op het reduceren van weerstand dan op het overwinnen ervan, is de kans veel groter dat zij complexe veranderingsprocessen in organisaties succesvol kunnen doorvoeren, schrijven Erwin Metselaar en Anton Cozijnsen in hun boek Van weerstand naar veranderingsbereidheid dat voor het eerst in 1997 verscheen. Veertien jaar later is het boek nog steeds leverbaar, ondanks de hausse aan titels die sindsdien over verandermanagement is gepubliceerd. De gebruikswaarde ervan is blijkbaar nog steeds onomstreden. Toch verschijnt binnenkort een volledig herziene editie, waarin de auteurs, aangevuld met Peter van Delft, hun inzichten ook een wetenschappelijke basis hebben gegeven. Deze editie ‘Van weerstand naar veranderingsbereidheid’ die begin april op de schappen ligt, moet het begin worden van ‘Evidence Based Verandermanagement’.
interview
Organisatiekunde
18 februari 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Wie overspoeld wordt door informatie en daardoor bijvoorbeeld hoofd- en bijzaken niet meer weet te scheiden, kan baat hebben bij het zogenaamde ‘mindmappen’. Niet alleen geeft een mindmap meer overzicht en inzicht maar het leidt volgens Hans Buskes ook tot sneller en succesvoller zakendoen. M&L vroeg de auteur van Meer inzicht en overzicht met mindmappen om een korte maar overzichtelijke uitleg.
interview
Marketing
15 februari 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Op internet is elk bedrijf even groot, namelijk net zo groot als een beeldscherm. In een notendop is dat de essentie van Calimeromarketing. Na de editie uit 2004 en een herziene versie in 2009 - Calimeromarketing 2.0 - is er nu ook een speedversie van 64 bladzijden – Calimeromarketing 2.0 in een eierdop - dat je in een stiefuurtje hebt gelezen. M&L sprak in lijn met die speedversie even met de auteur van dit alles, Karen Romme.
interview
Persoonlijke effectiviteit
9 februari 2011
Ben Kuiken
5-6 minuten leestijd
Op school hebben we het niet geleerd, en het zit ook al niet in onze cultuur: spreken in het openbaar. Toch heeft ons land een aantal Meestersprekers voortgebracht waar elke beginnende spreker van kan leren. Van Hans Wiegel en Hedy d’Ancona tot Ben Tiggelaar en Jos Burgers: allemaal delen ze hun lessen met ons in het boek Meestersprekers. Een gesprek met een van de auteurs, Farah Nobbe.
interview
8 februari 2011
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Ik ben gek op verticale wetenschappers. Die term behoeft een kleine toelichting. Ik bedoel mensen die zich met het grootste gemak in universitaire kringen bewegen maar zich ook als een vis in het water van de hardnekkige praktijk voelen. Willem Mastenbroek, naar wie ik toe ga op deze stormachtige middag, is zo iemand. Hij heeft zijn sporen verdiend in de advieswereld, op de universiteit en met zijn initiatief ManagementSite. Zijn naam is voor veel mensen gekoppeld aan ‘onderhandelen’, ‘veranderkunde’ maar bovenal aan ‘sturen op verantwoordelijkheid.’ Wie is die Mastenbroek?
interview
Algemeen management
8 februari 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Rijk zakendoen beschrijft consultant Désirée Murk-Scholten hoe ondernemen schijnbaar moeiteloos kan gaan. Als onder- en bovenwereld synchroon met elkaar in de pas lopen, wil het universum nog wel eens de helpende hand reiken.
interview
Algemeen management
8 februari 2011
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Al in 1987 maakte Apple een toekomstfilm waarin je met een vinger over een tabletachtig scherm kon vegen. De voorloper van de smartphone touch. Nokia had dus kunnen weten dat dat een mogelijk scenario was, maar liet zich als marktleider toch verrassen. Hadden ze het Handboek Scenarioplanning - Een strategisch instrument voor het managen van onzekerheid van Mario van Rijn en René van der Burgt maar gelezen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
7 februari 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Het lijkt met elkaar in tegenspraak, maar in onze sterk geïndividualiseerde samenleving is erbij horen nog net zo belangrijk als vroeger. De moderne mens is een kuddedier en wil maar wat graag weten hoe anderen over hem denken. En terecht, want de spiegel die mensen elkaar gevraagd en ongevraagd voorhouden, laat meestal een genuanceerder, eerlijker beeld zien dan wat iemand zich in zijn eigenwaan verbeeldt. Het Spiegelspel, ontworpen door wetenschapper Pieternel Dijkstra, wil daarbij een handig hulpmiddel zijn. Feedback geven en ontvangen op een speelse manier, maar met een o zo serieuze ondertoon.
interview
IT-management / ICT
2 februari 2011
Erik de Vries
3-5 minuten leestijd
IT is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Toch lijkt gedegen kennis over dit onderwerp voorbehouden aan de branche. In IT voor Managers, een laagdrempelig en inspirerend boekje, legt Patty Muller de basics uit van IT en, belangrijker, maakt ze duidelijk waarom iedere leidinggevend over deze kennis moet beschikken.
interview
Marketing
1 februari 2011
Rick Nieman
12-17 minuten leestijd
Zeg eens eerlijk, beste marketeer, detaillist of dienstverlener: bent u heimelijk ook wel eens bang dat u op gigantische wijze de boot mist? Dat u links en rechts wordt gepasseerd door wéér een nieuwe internetaanbieder van uw productcategorie of dienst? Dat het allemaal veel te vlug gaat en u het eigenlijk niet meer snapt?
interview
Algemeen management
1 februari 2011
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is geen onbekende in ondernemend Nederland. Hij is bekend van radio en tv maar vooral van zijn bon mots in voordrachten. Zijn boek over leiderschap is duurzaam, een long seller. Menig manager is op zijn opleidingscentrum De Baak geweest in Noordwijk, Driebergen of Amsterdam. En bovenal is hij een gulzige lezer. Dit keer bij de boekenkast over lezen en managementboeken: Harry Starren, CEO van De Baak.
interview
Algemeen management
1 februari 2011
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Margreeth Kloppenburg en Jaco van der Schoor schreven hun derde boek in drie jaar tijd: Eerlijk scoren!, over de professionele balans tussen target en integriteit. ‘Binnen de driehoek professional-organisatie-klant is het een spanningsveld dat altijd al speelt. Door de tijdgeest is het nu actueel en bespreekbaar geworden.’
interview
Coaching en trainen
29 januari 2011
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Warming-ups en energizers ziet eruit als een praktisch boek en dat is het ook. Maar het heeft meer te bieden. Het beschrijft heel beknopt meer dan honderd korte werkvormen voor creatieve sessies, meetings, heidagen, trainingen en andere bijeenkomsten. Auteur Marcel Karreman pleit daarbij voor meer aandacht voor het doel van de oefeningen. Concentratie, discussie, kennismaking of problemen oplossen; ze vragen allemaal om andere warming-ups.
interview
Verandermanagement
28 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Volgens Harvard-hoogleraar John Kotter gaan elk jaar miljoenen goede ideeën nodeloos verloren. In De kunst van het overtuigen geeft hij strategieën hoe een goed plan de nodige steun kan verwerven. ‘Als niemand je idee probeert onderuit te halen, dan moet je dat zelf doen.’
interview
Coaching en trainen
28 januari 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
De waarde van teams wordt alom omschreven. Zonder een goed team geen goede resultaten. Gekke is dat er op de werkvloer nauwelijks aandacht wordt besteed aan het goed laten functioneren van teams. Wat is het geheim van een goed team? Hoe regel je een team in? In Navigeer je team naar succes wijzen Rupert en Bregje Spijkerman de weg. Dat doen ze door middel van een teamkompas.
interview
Persoonlijke effectiviteit
27 januari 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Berthold Gunster is grondlegger van de Ja-maar filosofie. Hij borduurt verder door op dat thema in zijn nieuwste boek met de ietwat curieuze titel Ik ben oké, jij bent een sukkel. Over spiegelen, omdenken, omspiegelen en vastdenken. Hetgeen uiteindelijk leidt tot de omdenkende slotconclusie: ‘Ik ben oké en jij bent een goudmijn.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
26 januari 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Crisismanager Bart Flos schreef Het Anti-klaagboek. Volgens Flos kun je met anti-klagen de klachten van minimaal 90 procent van je medemensen vlot leren ontregelen. En over ons eigen klaaggedrag moeten we nodig eens in gesprek met onszelf.
interview
Marketing
25 januari 2011
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Marketing is waardenloos. Authenticiteit is magnetizing. Zo luidt niet alleen de titel van het boek dat Joyce Meuzelaar in 2006 schreef; het was meteen de belangrijkste boodschap voor de lezer: wanneer je jezelf als uitgangspunt neemt en dat op een goede manier doet, zul je als een magneet op andere mensen werken. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wie je bent en daaraan ontbreekt het soms. Daarom ontwikkelde Meuzelaar naast haar boek een spel, Het identiteitsspel. ‘Het gaat niet om skills, maar om wie ze zijn.’
interview
Marketing
21 januari 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het geheim van een succesvolle marketingcampagne is het vertellen van een goed verhaal, stelt de Amerikaanse goeroe Seth Godin in Alle marketeers vertellen verhalen. Dat mag best een fabeltje zijn, zolang het maar authentiek is. ‘Een miljonair met een David Yurman horloge heeft niet de tijd gekocht, maar een verhaal.’