OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 90 van 2.311 resultaten
    interview
    Advisering
    30 november 2011
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Gevormd door de Korea-oorlog en de werkvloer van de Digital Equipment Corporation. Als mede-oprichter van de sociale psychologie is emeritus MIT-hoogleraar Edgar Schein een van 's werelds meest toonaangevende experts op het gebied van bedrijfsculturen. ‘Cultuurveranderingen slagen pas als bedrijven het mes op de keel hebben.’
    interview
    Non-profit
    29 november 2011
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Onontgonnen terrein is het niet, maar strategisch management is bepaald niet stevig verankerd in het denken en doen van de meeste beleidsmakers in de non-profit. Maar volgens Kees Mouwen kun je ze dat niet kwalijk te nemen. Ze hebben dat namelijk nooit geleerd! Bovendien heeft de sector vaak last van stakeholders die zich zeer indringend met het beleid bemoeien, ‘s lands overheid bijvoorbeeld. Mouwen houdt zich al jaren als wetenschapper en publicist bezig met lange-termijnbeleid in het maatschappelijk middenveld. Kort geleden verscheen zijn magnum opus: Handboek Strategisch Management voor de non-profitorganisatie. Managementboek Magazine sprak met hem.
    interview
    Organisatiekunde
    25 november 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Veel (proces)managers en adviseurs grabbelen in de ton van procesmanagementmodellen en komen altijd weer met drie tot vijf bekende tools op de proppen. Die macht der gewoonte doorbreken, is een van de missies van Renco Bakker, Willem Spronk en Rienke Labeur, de auteurs van Het Procesmanagement Modellenboek.
    interview
    Coaching en trainen
    25 november 2011
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Onder managers bestaat een grote behoefte het gedrag van hun medewerkers beter te leren begrijpen, heeft Manon Bongers in haar jarenlange praktijk als trainer en coach ondervonden. Dat is essentieel bij het beïnvloeden van hun gedrag om ze beter te laten functioneren. Maar inzicht in het gedrag van anderen begint met inzicht in het eigen gedrag, schrijft ze in haar zojuist verschenen boek Psychologie voor managers.
    interview
    Marketing
    23 november 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Onder het motto ‘Van fouten kun je leren’ schreven Karel Jan Alsem en Robbert Klein Koerkamp een klein, maar ontluisterend boekje over hoe gemakkelijk merkmissers ontstaan: 12 merken, 13 ongelukken. Niet alleen aansprekende voorbeelden passeren de revue maar ook veel kleinere. En die zijn volgens de auteurs eigenlijk veel vervelender, want dergelijke missers worden vaak niet opgemerkt, maar kosten de opdrachtgevers wel handenvol geld. Verplichte kost voor iedere zichzelf respecterende marketeer!
    interview
    Communicatie en media
    21 november 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    De tijd dat de interne communicatie professional zich vooral bezighield met de communicatiestructuur van zijn werkgever, de presentaties van de CEO, en het personeelsblad is verleden tijd. Althans, als het aan Ilse van Ravenstein en Guus Kok ligt. Zij gaven hun boek IC in 3D de ondertitel ‘Interne Communicatie in breed organisatieperspectief’ mee en duidelijker kon de moraal van hun verhaal niet worden weergegeven. ‘Wij zien de IC-professional als een organisatieadviseur met een communicatiebril op,’ leggen zij uit. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs over het nieuwe paradigma.
    interview
    Verandermanagement
    16 november 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Verandertrajecten in de publieke sector verlopen niet altijd naar wens. En dan zeggen we het nog heel netjes, is de ervaring van ‘veranderdokter’ Dirk-Jan de Bruijn. Hij is al jaren actief in verschillende management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst. De Bruijn schreef het boekje En nú @nders!, een bundeling van columns over hoe overheden innovaties en veranderingen slim en efficiënt kunnen toepassen.
    interview
    Leiderschap
    15 november 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    De meeste problemen hoeven niet te worden benaderd met een vecht- of vluchtreflex, zegt de Amerikaanse managementgoeroe Stephen R. Covey in Het 3de alternatief. Er is bijna altijd een oplossing te verzinnen die voor beide partijen beter uitpakt. Zo'n derde alternatief is te bereiken met synergie, empathie en bescheidenheid. ‘Het is prima om het met elkaar oneens te zijn.’
    interview
    Algemeen management
    12 november 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Consultants Tjip de Jong en Simon van der Veer (auteur van Animal Firm, samen met Marco Schreurs) publiceerden We presteerden nog lang en gelukkig, een sprookjesboek voor organisatieverbetering. In een vraaggesprek vertelt Tjip de Jong waarom hij Hans Christiaan Andersen prefereert boven Jim Collins. en wat organisaties kunnen leren van Klein Duimpje.
    interview
    Internet en social media
    10 november 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Social media, we steken er steeds meer tijd in. We twitteren, houden nauwkeurig onze profielen bij en storten ons vol overgave in allerlei online communities. Maar, halen we er wel uit wat er in zit, in die social media? Organisatieadviseur Tom Gouman beschrijft in zijn boek #Volgjemenog? hoe mensen sociale media kunnen inzetten bij het ontwikkelen van hun personal brand.
    interview
    Algemeen management
    9 november 2011
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    De structuur van ondernemingen is vaak zo ingewikkeld dat ze onmogelijk nog door één persoon kan worden overzien, zegt de Amerikaanse chirurg, hoogleraar en journalist Atul Gawande in Het checklist-manifest. Een simpele lijst met controlepunten kan dat probleem verhelpen. ‘Een goede checklist dicteert niet, maar leidt tot een betere communicatie.’
    interview
    Organisatiekunde
    8 november 2011
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek De kracht van passie ontpopt marketingadviseur Paul Moers zich tot een enthousiast motivator: zonder passie geen succes, betoogt hij. Om dat met het hele bedrijf te kunnen uitstralen, moeten leiders de gedrevenheid bij hun medewerkers leren stimuleren. En zo vanzelfsprekend is dat niet. ‘Ik heb echt onthutsende dingen gezien’, vertelt Paul Moers.
    interview
    Leiderschap
    2 november 2011
    Hans van der Klis
    8-11 minuten leestijd
    Vier jaar na verschijning van Stratego voor vrouwen hebben Monic Bührs en Elisa de Groot een opvolger geschreven: Stratego the Next Level, waarin ze een lans breken voor meer diversiteit in het management én laten zien hoe je dat kunt bereiken. ‘De uitstroom van jonge vrouwen wijten aan de biologische klok is te gemakkelijk’, zeggen ze.
    interview
    Organisatiekunde
    1 november 2011
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Sinds het verschijnen van Good to Great is iedere organisatie van formaat op zoek naar zijn eigen manier om ‘great’ te zijn. Dat wil zeggen: beter te presteren dan de concurrentie. De meeste maken daarbij de fout zich voornamelijk te concentreren op het ‘wat’, zo oordeelt Peter Stoppelenburg in zijn boek High Performance 3.0. Het ‘hoe’ is minstens zo belangrijk. 4 November verschijnt het, maar Managementboek Magazine sprak alvast even met de auteur.
    interview
    Advisering
    1 november 2011
    Annegreet van Bergen
    11-16 minuten leestijd
    Als hij binnenkomt, is meteen alle aandacht op hem gericht. Mensen als magneten kom je wel vaker tegen, maar meestal zijn zij in tweede instantie niet erg sympathiek. Bij René Boender ligt dat anders.
    interview
    Marketing
    28 oktober 2011
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Met Het complete handboek actiemarketing schreef Ed van Eunen een waardige opvolger van zijn eerste leerboek over dit onderwerp: ‘Actiemarketing’ uit 2003. Van Eunen vertelt MbM over de redenen dat die opvolger er moest komen en waarom actiemarketing toch zo’n mooie tak van sport is.
    interview
    Marketing
    27 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Ondanks het explosieve gebruik van sociale media hebben veel bedrijven nog steeds last van koudwatervrees, zegt Josh Bernoff, marktonderzoeker bij het Amerikaanse Forrester. Met het boek Groundswell biedt hij een systematische manier waarop ondernemingen optimaal kunnen profiteren van de stemmen op het internet. ‘Sociale media gaan uiteindelijk om relaties, niet om technologie.’
    interview
    Marketing
    21 oktober 2011
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Bedrijven moeten hun klanten niet alleen tevreden stellen maar in verrukking brengen, zegt de Amerikaanse ondernemer, durfinvesteerder en voormalig ‘chief evangelist’ van computerbedrijf Apple Guy Kawasaki in Enchantment dat aanstonds in Nederlandse vertaling verschijnt onder de titel Betovering. Innemendheid, vertrouwenswekkendheid, en een fantastisch product zijn daarbij de sleutelwoorden. ‘Nobodies zijn de nieuwe somebodies.’
    interview
    Algemeen management
    21 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    We moeten naar een vorm van ‘triple A leiderschap’: altruïstisch, androgyn en authentiek. Dat is het pleidooi dat sociologe Iteke Weeda houdt in haar bijdrage aan De Leiderschapsbox. ‘Tegenpolen moeten elkaar versterken.’
    interview
    Verandermanagement
    18 oktober 2011
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Verandertrajecten, welke organisatie kan er nog zonder? Organisaties veranderen zich suf en maken daarbij de nodige fouten. Te veel topdown, suffe communicatie die het doel voorbijschiet, met als gevolg woede en weerstand op de werkvloer. Maar ja, hoe moet het dan wel? Adviseur Frank van Elsdingen geeft een oplossingsrichting aan in zijn boek getiteld Verlangen naar zee.

      Personen

        Trefwoorden