OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 88 van 2.311 resultaten
interview
Algemeen management
15 maart 2012
Joep Schrijvers
10-14 minuten leestijd
Hij is wetenschapper, hoogleraar maar net zo goed een ouderwetse onderwijzer. Hij vertelt, verklaart en illustreert met verve en plezier. Hij laat zien hoe in het politieke debat frames werken. Maar ook in de wereld van Managers en professionals. Hij houdt niet van grootse verhalen en de maakbaarheidgedachte. Zijn fascinatie is de onzekere wereld met zijn dubbelzinnigheid en onvoorspelbaarheid. ‘Besturen is een zaak van doormodderen’, zegt hij. Deze keer bij de boekenkast de man die het boek Framing schreef: Hans de Bruijn.
interview
Advisering
12 maart 2012
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Tien jaar kennis en ervaring in de professionele dienstverlening en een aantal eerdere publicaties voor professionals zijn gevat in De ondernemende professional. Frank Kwakman en Cris Zomerdijk schreven het de afgelopen twee jaar. ‘De grote uitdaging voor kenniswerkers is om waarde te blijven creëren in een veranderende markt.’ Rond 12 april in de schappen, Managementboek Magazine voelde de auteurs alvast uitvoerig aan de tand.
interview
Personeelsmanagement
9 maart 2012
Pierre de Winter
3-5 minuten leestijd
Met zijn nieuwste boek Generaties! Werk in uitvoering (dat 27 maart verschijnt) maakt Aart Bontekoning zijn case nog maar eens: ‘Diversiteit tussen generaties is er, en eigenlijk is de enige goede vraag: hoe kunnen we die beter benutten?’ Managementboek Magazine las de proef en sprak de auteur.
interview
Leiderschap
5 maart 2012
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
De tijd van de Lion Kings en de Rattenvangers van Hamelen is voorbij, schrijven Ineke Strijp en Freek Peters in hun boek Leiderschap in evenwicht. Meer dan ooit moeten organisaties in de 21ste eeuw op zoek gaan naar leiders die op dit moment en in deze context het best tot hun recht zullen komen, al dan niet in een leading coalition met anderen. Nieuwe tijden vragen namelijk om nieuwe leiders.
interview
Economie
2 maart 2012
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
Hans Stegeman, hoofd Nationaal Economisch Onderzoek bij de Rabobank, ontwikkelde met een aantal collega’s vier scenario’s voor de wereld van 2030. Met hun boek, In 2030 - Vier vergezichten, zijn ze genomineerd voor de titel Managementboek van het Jaar. ‘De toekomstverwachtingen van ondernemers zijn gekleurd door de branche waarin zij werkzaam zijn.’
interview
Verandermanagement
1 maart 2012
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Na zijn afstuderen koos Wouter ten Have voor het vak van management consultant. Maar de wetenschap bleef trekken. Hij schreef een proefschrift over het verschil tussen organisaties die wel en organisaties die niet systematisch te besturen zijn. ‘In control zijn houdt veel meer in dan je financiën op orde hebben.’
interview
Marketing
27 februari 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
‘De klant centraal’, iedere organisatie heeft zijn mond er van vol. Als consument merken we daar in praktijk bitter weinig van. Adviseur Jacqueline Fackeldey verbaast zich voortdurend over het gat tussen hetgeen de klant echt wil en dat wat bedrijven hem bieden. Hoe het óók kan, beschrijft ze in haar boek Klantropologie.
interview
Algemeen management
20 februari 2012
Pierre Spaninks
8-11 minuten leestijd
Generaties economen en bedrijfskundigen denken bij zijn naam aan Management & organisatie, het handboek waarvan inmiddels meer dan 250.000 exemplaren zijn verkocht. Minder bekend is dat Doede Keuning (68) ook baanbrekend wetenschappelijk onderzoek heeft verricht, zoals naar het nog altijd actuele thema van de verplatting van organisaties. ‘Het receptenboek is er, maar men kent het niet.’
interview
Coaching en trainen
17 februari 2012
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Managers willen vooral begrijpen hoe de ander in elkaar zit. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet, stelt psychosociaal trainer, coach en therapeut Manon Bongers in haar boek Psychologie voor managers. Wie inzicht in anderen wil verkrijgen, zal ook bereid moeten zijn serieus in de spiegel te kijken. ‘Ook de manager wordt continu getriggerd om in zijn valkuilen te stappen. Pas wanneer hij zelf begrijpt hoe hij in elkaar steekt, en zich bewust is van hoe hij zich gedraagt, kan hij op een integere manier invloed uitoefenen op anderen.’
interview
Leiderschap
10 februari 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Diep ongelukkig werd Onno Hamburger als HR-consultant op Aruba. Strand, zee en zon brachten niet de verwachte voldoening. Bij een reclamebureau kon hij zijn draai evenmin vinden. Uiteindelijk vond hij het geluk in de coaching. Zijn zoektocht naar geluk wil hij nu delen met anderen. Daarom schreef hij samen met journalist en geluksonderzoeker Ad Bergsma het boek Gelukkig Werken. Over het versterken van je persoonlijk leiderschap. Over oprekken van het elastiek.
interview
Marketing
3 februari 2012
Paul Groothengel
6-8 minuten leestijd
Sociale media zijn de ultieme vorm van uit het raam hangen en kletsen met iedereen die langskomt. Dat schrijft marketingman Paul Postma in zijn hernieuwde Handboek Direct Marketing 3.0. Sociale media bieden, samen met games, uitgelezen mogelijkheden voor (direct) marketeers.
interview
Economie
1 februari 2012
Joep Schrijvers
8-11 minuten leestijd
Hij is een van de grootste filosofen van Nederland van dit moment. Zijn studieterrein is de actualiteit van alledag die hij wil begrijpen. Hij schreef een omvangrijk én toegankelijk oeuvre over welzijn en geluk, technologie, de derde wereld, utopieën, geweld en de vrije markt. Hij gaat graag met medefilosofen in gesprek. De titel van zijn laatste boek typeert de man: 'Zonder vrienden geen filosofie'. Deze keer bij zijn boekenkast: de aimabele Hans Achterhuis.
interview
Marketing
30 januari 2012
Hans van der Klis
10-15 minuten leestijd
Zijn laatste drie boeken bereikten de eerste plaats in de top 10 van bestverkochte managementboeken. Zijn nieuwe boek over klantgerichtheid heeft Jos Burgers de titel Gek op gaten meegegeven, naar zijn populaire metafoor over boren en gaten. ‘Metaforen werken geweldig, zowel tijdens presentaties als in boeken.’
interview
Psychologie
30 januari 2012
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Mensen zijn vatbaar voor talloze cognitieve illusies, zegt Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman in Ons feilbare denken. Een beter begrip van het proces daarachter kan het besluitvormingsproces binnen organisaties verbeteren. ‘Ik wil de kwaliteit van onze kritiek op elkaar verbeteren.’
interview
Marketing
26 januari 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Met Klanten zijn eigenlijk nét mensen!, Hondenbrokken, en Geef nooit korting!, haalde Jos Burgers hoge toppen in de lijsten van best verkopende managementboeken. Zou dat met zijn nieuwe boek Gek op gaten dat eind februari verschijnt ook gaan gebeuren? Heeft de marketinggoeroe letterlijk een nieuw gat in de markt gevonden? Managementboek Magazine sprak alvast even met de auteur.
interview
Psychologie
25 januari 2012
Joep Schrijvers
8-12 minuten leestijd
Hij reist de wereld over. Hij is academiehoogleraar bij de Koninklijke Academie van Wetenschappen, bekend in Nederland en daarbuiten. Zijn grote passie is de Latijns-Amerikaanse muziek en conga (hoge houten trommel – red.) spelen. Zijn werkterrein is de sociale psychologie maar wel met een flinke scheut evolutietheorie. Tegendraads is hij ook. Hij schreef Oerdriften op de werkvloer. Bij de boekenkast dit keer: Bram Buunk.
interview
Leiderschap
23 januari 2012
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
De Amerikaanse bank Lehman Brothers viel. Of het ook zo gegaan zou zijn als het Lehman Sisters waren geweest, vrouwen in plaats van mannen, zal altijd wel de vraag blijven. Interessante vraag blijft wel wat de rol van mannelijk en vrouwelijk leiderschap is. Janka Stoker wijdde haar bijdrage aan De Leiderschapsbox eraan. Ze houdt een pleidooi voor androgyn leiderschap.
interview
Leiderschap
19 januari 2012
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Hans van der Loo heeft een passie voor het creëren van bezielde en eigenzinnige organisaties waarin mensen tot bloei kunnen komen en excelleren. Niet zo heel gek dat zijn bijdrage aan De Leiderschapsbox De visionaire leider heet. ‘Visionaire leiders hebben een droom met een deadline.’
interview
Verandermanagement
18 januari 2012
Joep Schrijvers
8-11 minuten leestijd
Hij behoort tot de veertigers onder de veranderkundigen. Kent de praktijk als geen ander en maakt zich ook wetenschappelijk zeer verdienstelijk. Als je met hem praat, voel je je direct op je gemak. Hij schuwt geen onderwerp en vertelt net zo gemakkelijk over zijn vak als over zichzelf. Als vertrouwensman zit hij aan tafel bij bestuurders en managers. Hij schuwt de podia niet, is een rasperformer. Zijn specialiteit: gedragspatronen. Dit keer bij de boekenkast: Arend Ardon.
interview
Organisatiekunde
17 januari 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
We kenden al innovatie 1.0: pure R&D/fundamenteel onderzoek. Gevolgd door innovatie 2.0: investeren in menselijk kapitaal. Bij Innovatie 3.0 gaan we naar de ‘innovatieschijf van vijf’. Bestaande uit onder meer vernieuwend leiderschap, co-creatie en nieuwe organisatievormen. Een pleidooi voor anders innoveren van hoogleraar strategie EUR Henk Volberda.