OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 86 van 2.311 resultaten
interview
Algemeen management
14 mei 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Een wereldverbeteraar en verspreider van nieuwe ideeën. Daniel Goleman is de man achter emotionele, sociale en Groene intelligentie. ‘Managers vonden het aanvankelijk niet passend om het woord ‘emotie’ in een bedrijfscontext te gebruiken.’
interview
Communicatie en media
11 mei 2012
Bert Peene
5-6 minuten leestijd
In veel bedrijven is communicatie nog steeds specialistenwerk. Zij verzorgen niet alleen een breed scala aan communicatiemiddelen, maar hebben vaak ook een forse vinger in de pap bij strategische aangelegenheden. Fout, zo oordelen Arno van Doorn, Godfried Janssen, Désiree van Osch en Marten Waardenburg in Bedrijfscommunicatie voor de manager. Bedrijfscommunicatie is veel te belangrijk om uit de lijn weg te halen. Iedere manager, van hoog tot laag, heeft een eigen verantwoordelijkheid als het om de communicatie met stakeholders gaat.
interview
Economie
11 mei 2012
Jeroen Ansink
7-9 minuten leestijd
Volgens Harvard-hoogleraar Michael Sandel zijn we gevaarlijk dicht bij een maatschappij waarin marktwaarden alle aspecten van het leven gaan bepalen. In zijn nieuwe boek Niet alles is te koop vraagt hij zich af in hoeverre dat wenselijk is. ‘Ondernemingen hebben de morele plicht om een nivellerende factor te zijn in menselijke verhoudingen.’
interview
Verandermanagement
9 mei 2012
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
Financieel-economisch journalist Marike van Zanten sprak met tien topmanagers over veranderen, om de praktijkkant van de Nederlandse veranderagenda luister bij te zetten. Volgens Van Zanten wilden ‘alle betrokkenen bij dit project dat het boek een afspiegeling zou worden van de theorie én de praktijk van verandermanagement’. Ze sprak dus met tien topmanagers over hun veranderagenda en de wijze waarop ze die ten uitvoer brengen. ‘Het leek ons interessant om te zien wat de aanpak van leiders is en waar ze tegenaan lopen.’
interview
Advisering
7 mei 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Ook Patrick van der Pijl van Business Models Inc. was een klassiek geschoold consultant. Een adviseur met vooral rapporten en PowerPoints, totdat hij met Visuele meetings in aanraking kwam. Het veranderde zijn leven. Hij tekent en kleurt er nu lustig op los en onderscheidt zich zo als consultant. De kunst van adviseren, maar dan letterlijk. ‘Het vertrekpunt van een vraag is hetzelfde, maar met visuele meetings kom je op een andere plek aan dan met klassieke methoden.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
7 mei 2012
Ralf Knegtmans
4-6 minuten leestijd
Hoewel bestuurswisselingen in Nederland met grote regelmaat mislukken, is er nog altijd geen goede handleiding voor CEO’s en commissarissen beschikbaar voor opvolgingstrajecten in raden van bestuur. Tot voor kort althans, want nu is er het boek De ongeschreven regels, met als verklarende ondertitel ‘De 6 onmiskenbare vaardigheden voor promotie naar de top van de organisatie’. Auteur John Beeson bundelde zijn ervaring als executive coach van senior managers en directieleden bij grote internationale organisaties en rubriceerde zijn criteria in doorslaggevende factoren, obstakels en absolute vereisten. Omdat de demografische opbouw van de Nederlandse beroepsbevolking er de komende decennia voor zal zorgen dat het reservoir aan toptalent beperkter is dan ooit, neemt de relevantie voor geslaagde doorstroom naar de hoogste echelons van organisaties toe. Reden genoeg voor ‘gastjournalist’ Ralf Knegtmans om John Beeson op te zoeken in New York.
interview
Strategisch management
4 mei 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
De gemiddelde levenscyclus van een onderneming bedraagt nog maar vijftien jaar, zegt de Zwitserse McKinsey-directeur Claudio Feser In Serial Innovators. Groeiende bedrijven ontwikkelen rigiditeiten die in het huidige ondernemingsklimaat steeds sneller worden afgestraft. Dat gebrek aan vernieuwingskracht kan met een aantal simpele ingrepen verholpen worden. ‘Bedrijven moeten zich openstellen voor nieuwe ervaringen.’
interview
Algemeen management
3 mei 2012
Jeroen Ansink
11-15 minuten leestijd
Dit jaar wordt hij zeventig en viert zijn boek Excellente ondernemingen zijn dertigjarig jubileum. Tom Peters blikt terug op zijn 40-jarige carrière als consultant en managementlegende. Gevormd door de marine, McKinsey en Silicon Valley is hij altijd ‘oprecht pissig’ gebleven. ‘Ik denk dat ik de passie in het bedrijfsleven heb teruggebracht.’
interview
Communicatie en media
3 mei 2012
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Mensenkennis is een must voor iedere vorm van communicatie. Niet alleen voor een goed persoonlijk gesprek, maar ook voor professionele communicatie. Dat eerste wisten we al lang, dat tweede blijkbaar niet. Waarom wordt falende communicatie anders zo vaak genoemd als oorzaak van mislukte fusies, cultuurtrajecten en andere vormen van organisatieverandering? Het inspireerde Floor de Ruiter tot het schrijven van een boek waarin hij een ‘tweezijdig communicatiemodel’ presenteert dat gericht is op ‘het creëren van verbinding’: ValueFraming.
interview
Internet en social media
2 mei 2012
Erwin Blom
7-10 minuten leestijd
Alles en iedereen staat altijd en overal met elkaar in contact. Dat is internet anno nu. Communicatie zonder grenzen, nieuwsverspreiding met de snelheid van het licht. Twitter is de hub die alle data, communicatie en informatie aan elkaar knoopt, en daarmee symbool is voor wat Erwin Blom in zijn gelijknamige boek De Realtime Revolutie noemt. De permanente connectie van mens en apparaat heeft ingrijpende gevolgen voor maatschappij en bedrijfsleven. Voor Managementboek Magazine zet hij een aantal gevolgen op rij.
interview
Algemeen management
2 mei 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Michiel de Ruyter, Hannibal, Napoleon, Eisenhouwer en Julius Ceasar. Generaals van naam en faam. Tupperware, Geox, Nespresso, Aldi en Audi. Bedrijven van naam en faam. Strategy director bij GBE Communicatie Michiel Janzen brengt deze twee ogenschijnlijk diverse werelden samen in zijn boek Denken als Generaal.
interview
Marketing
27 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing. En biedt hij een uitgebreide staalkaart aan guerrillastrategieën.
interview
Algemeen management
25 april 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is in zijn vak de grootste. Tegenwoordig is hij ook hoogleraar in Groningen en leidt hij de jongste generatie op. De top van Nederland koestert hem en vreest hem. Hij onderzoekt, schrijft en staat graag op de bühne. De lat ligt voor hem altijd hoog. Zijn werk moet altijd voldoen aan het optimum van betrouwbaarheid én toegankelijkheid. Hij is de bestsellerauteur van het Het drama Ahold en De prooi. Van dat laatste boek draait nu een theatervoorstelling. Deze keer bij de boekenkast niemand minder dan onderzoeksjournalist Jeroen Smit.
interview
Marketing
23 april 2012
Pierre Pieterse
8-12 minuten leestijd
Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control van Philip Kotler zette het vakgebied marketing in een klap op de bedrijfskaart. Op strategisch niveau wel te verstaan, waarna al rap diverse ‘lijnextensies’ volgden. Bijna altijd instrumenteel en ook bijna altijd strak gesegmenteerd. De jongste loot aan de toch al niet zo oude boom is vooralsnog naamloos. Maar zeker is dat ‘social media’, ‘personal’ en ‘aandacht’ de voornaamste ingrediënten zullen zijn in het nieuwe marketingdieet.
interview
Marketing
23 april 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
De Tao van Service van Eric de Haan is een stevig pleidooi voor ‘klantgevoelige’ service. De titel lijkt misschien wat vaag, maar De Haan heeft zijn verhaal met behulp van wetenschappelijk onderzoek goed onderbouwd. ‘We redeneren nog te veel vanuit de zakelijke kant, waardoor service een trucje wordt dat bovendien niet te veel mag kosten.’
interview
Verandermanagement
20 april 2012
Erik de Vries
3-4 minuten leestijd
Onder leiding van de bekende veranderstrateeg Leon de Caluwé deed Valentin Bejan onderzoek naar de veranderagenda van tien invloedrijke Nederlandse consultants.
interview
Leiderschap
18 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Wat voor leider ben ik? Dat is een vraag die iedere leider zichzelf wel eens stelt. Of in ieder geval zou moeten stellen, vinden de managementtrainers Carin Suurenbroek en Henk van de Steege. Zij schreven het boek Wat voor leider ben jij? waarin ze tien dimensies van leiderschap behandelen.
interview
Algemeen management
18 april 2012
Jeroen Ansink
12-18 minuten leestijd
Managementdenkers schieten op wetenschappelijk gebied tekort, zegt Gary Hamel. Daardoor hebben ze te weinig maatschappelijke relevantie en lopen ze het gevaar om nieuwe ontwikkelingen mis te lopen. ‘We hebben genoeg Newtons, maar te weinig Edisons.’
interview
Coaching en trainen
17 april 2012
Ronald Buitenhuis
2-4 minuten leestijd
Al gehoord van de Emotional Freedom Technique? De EMDR, neurofeedback of biografische methode? Of toch liever paardencoaching, stemcoaching, theorie U of de machtsdriehoek? Het zijn allemaal coachingsmodellen. Nu samengevat in Het Groot Coachingsmodellenboek. Alexandra Lindner en Anja Munters zijn twee van de auteurs.
interview
Persoonlijke effectiviteit
16 april 2012
Erik de Vries
5-7 minuten leestijd
Maritte Braspenning schreef (samen met Jolanda aan de Stegge) het boek Presenteren. In dit boek belicht zij, zoals de titel al suggereert, alle aspecten die nodig zijn voor het verzorgen van een goede presentatie. Hiervoor ging Braspenning te rade bij vijftien gerenommeerde presentatoren, die ze uitgebreid ondervroeg over de ‘do’s & dont’s’ van hun vak.