OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 85 van 2.311 resultaten
    interview
    Organisatiekunde
    19 juni 2012
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Het werkveld rondom leren is enorm breed. En wie zich wil verdiepen in de theorie, verzandt al snel in eindeloos veel details, of verdwaalt in de vele denkrichtingen. De Canon van het leren heeft de ambitie om het brede veld rondom leren toegankelijk te maken. Wie zijn de grondleggers achter de bekendste concepten, hoe zit hun gedachtegoed in elkaar en hoe werkt de theorie in de praktijk? Ronald Buitenhuis sprak een van de auteurs vlak voor verschijnen van de canon.
    interview
    Leiderschap
    13 juni 2012
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Diversiteit, meer vrouwen aan de top, wellicht een quotum, die discussie houdt de gemoederen al jaren bezig. Onzin, zegt bedrijfsadviseur Paul van Loon. Mannen moeten gewoon zelf meer vrouwelijk gedrag gaan vertonen. Hij pleit in zijn boek getiteld Echte kerels doen het anders voor een nieuw soort leiderschap: minder haantjesgedrag, meer luisteren, overleggen en aanvoelen.
    interview
    Economie
    12 juni 2012
    Annegreet van Bergen
    6-9 minuten leestijd
    Eerst was het Japan. Toen waren het de Vier Tijgers: Hongkong, Taiwan, Zuid-Korea en Singapore. Daarna de BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China. Steeds meer nieuwe spelers zijn zich op het wereldtoneel gaan vertonen en steeds meer raken hun economieën met elkaar verknoopt. Sinds een jaar of vijftien wordt dat proces met een Anglicisme ‘globalisering’ genoemd. Veel economen beschouwen deze mondialisering, het correcte woord voor ‘globalisering’, als een belangrijke motor voor groei.
    interview
    Strategisch management
    11 juni 2012
    Jeroen Ansink
    6-9 minuten leestijd
    Het werk van strategie-denker Michael Porter is zowel onbekend als onbegrepen, zegt Harvard-medewerker Joan Magretta. Met Michael Porter: de essentie probeert ze die kenniskloof te dichten. ‘Veel bedrijven maken de strategische fout om de beste te willen zijn.’
    interview
    Coaching en trainen
    8 juni 2012
    Pierre Spaninks
    8-12 minuten leestijd
    ‘Te veel organisaties zijn buitengewoon onaangename plekken om te werken,’ weet Manfred Kets de Vries. ‘Ik houd ervan mensen te helpen daar wat aan te doen.’ Dat is niet onopgemerkt gebleven. De inmiddels 69-jarige INSEAD-hoogleraar geldt als een van de invloedrijkste deskundigen ter wereld op het gebied van leiderschap.
    interview
    Marketing
    8 juni 2012
    Paul Groothengel
    10-14 minuten leestijd
    Traditionele marketing is dood. Leve guerrillamarketing. Dat is de overtuiging van auteur en adviseur Cor Hospes. In zijn boek De guerrillamarketingrevolutie geeft hij diepgaand inzicht in de aard en werking van guerrillamarketing.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    8 juni 2012
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Hoewel er inmiddels nogal wat boeken en boekjes beschikbaar zijn over het effectief omgaan met sociale media, zagen Joris Coppes en Tom Scholte er brood in om het aanbod met nog een titel uit te breiden. Het resultaat hiervan, Hoe je goed gevonden wordt, voorziet wat Scholte betreft wel degelijk in een behoefte. Hij legt uit waarom.
    interview
    Coaching en trainen
    7 juni 2012
    Linda Huijsmans
    4-6 minuten leestijd
    Coaching is een relatief jong vakgebied, stelt Ien van der Pol. Er wordt veel over geschreven, maar een overzichtswerk ontbrak in haar ogen nog. Ze besloot het zelf te schrijven. Coachen als professie is een ‘body of knowledge’ geworden, gelardeerd met persoonlijke ervaringen.
    interview
    Non-profit
    7 juni 2012
    Joep Schrijvers
    9-13 minuten leestijd
    Hij is de grootste in de opleidingskundige wereld van Nederland. Wie ooit een bedrijfsopleiding heeft gevolgd, heeft zijn invloed ondergaan. Taakgericht opleiden, lerende professionals, kennisproductiviteit en leiderschap zijn de buzz words. Hij heeft het leren van werknemers realistisch gemaakt: toegespitst op de praktijk. Het vakgebied van de HRD, human resource development, is mede dankzij hem volwassen geworden. Hij is sinds kort ook hoogleraar ‘opleidingskundig leiderschap’ bij de Open Universiteit. Deze keer bij zijn boekenkast: prof. dr. Joseph Kessels.
    interview
    Verandermanagement
    7 juni 2012
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Als communicatieprofessional kies je je rol in verandercommunicatie. Afhankelijk van de situatie, en in overleg. Dat stelt Monica Wigman, senior communicatieadviseur voor Maatschap voor Communicatie, in haar boek Regel jij het draagvlak? Ze schreef dit boek over verandercommunicatie niet alleen voor communicatiemedewerkers en communicatieadviseurs maar ook voor HR-medewerkers en managers.
    interview
    Algemeen management
    6 juni 2012
    Bert Peene
    5-8 minuten leestijd
    Organisatieontwikkelaars citeren graag Einstein. En dan vooral deze waarschuwing: ‘We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.’ Ook Frank Groot gebruikt ze als motto bij zijn boek 52 patroondoorbrekende denktechnieken voor managers (‘Voor besluitvorming en visieontwikkeling in teams’). Dit boek is bedoeld als inspirerende en praktische toolkit voor de manager die patronen in zijn team en organisatie wil doorbreken en praktische tools zoekt om samen met zijn managementteam nieuwe inzichten en ideeën te ontwikkelen. Denkpatronen doorbreken is zijn devies en de denktechnieken in zijn boek moeten daarbij helpen.
    interview
    Leiderschap
    6 juni 2012
    Ronald Buitenhuis
    3-5 minuten leestijd
    De eerste wet van Ber Damen luidt: er is altijd leiderschap. Maar er zijn meer wetten van de auteur van Het Berenschot leiderschapsboek (‘Naar een nieuwe visie op leiderschap en leiderschapsontwikkeling’). Zo zal formele hiërarchie worden vervangen door natuurlijke hiërarchie en zal gedeeld/ wisselend leiderschap volstrekt normaal gaan worden.
    interview
    Strategisch management
    31 mei 2012
    Hans van der Klis
    7-11 minuten leestijd
    Met het boek Groeimodellen willen Yousri Mandour en zijn coauteurs Kris Brees en Roy Wenting van adviesbureau ICSB Marketing en Strategie ondernemers en managers uitdagen eens kritisch in de spiegel te kijken. Voldoet hun businessmodel nog wel in een stagnerende markt of is een radicaal andere opzet van het bedrijf nodig om verspilling te ontdekken? ‘Natuurlijk is het doodeng alles om te gooien’, zegt Mandour.
    interview
    Strategisch management
    29 mei 2012
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Gijs van Wulfen schreef in 2006 een eerste versie van zijn boek Nieuwe producten en diensten bedenken. Hierin liet hij Nederland kennismaken met innovatie via de ‘VOORT-methode’. Inmiddels ligt de nieuwste versie in de winkel: Nieuwe producten en diensten bedenken - versie 3.0.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    29 mei 2012
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Teamuitjes, heidagen, leuk allemaal maar een beetje voorspelbaar. Net zoals de resultaten. Dat het ook anders kan, bewijst Martijn Anderson al enkele jaren met zijn project Bruisende Breinen. Hij ontwikkelde een stappenplan in ‘kaartboekvorm’ dat de ontwikkeling van een ‘bruisend brein’ tot doel heeft: het Kansdenken Kaartboek.
    interview
    Organisatiekunde
    24 mei 2012
    Pierre de Winter
    3-5 minuten leestijd
    Met het boek Oei ik groei! voor managers hebben Margreet Twijnstra en Frans Plooij geprobeerd de methodologie van het overbekende babyboek los te laten op de ontwikkeling en groei van managers. ‘De persoonlijke groei van mensen is de meest duurzame groei voor je bedrijf.’
    interview
    Personeelsmanagement
    24 mei 2012
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Executive search is uit, Recruitment is in. Zo ongeveer luidt de boodschap die Ardiënne Verhoeven verwoordt in haar boek Recruitment. Goede medewerkers maken voor iedere organisatie het verschil, maar om dat te realiseren, is meer nodig dan alleen een gedegen zoektocht naar de juiste professional. Recruitment eindigt pas op het moment dat de nieuwe medewerker zijn waarde bewijst. Managementboek Magazine sprak met de auteur die haar sporen in de praktijk inmiddels ruimschoots verdiend heeft.
    interview
    Algemeen management
    23 mei 2012
    Pierre de Winter
    6-9 minuten leestijd
    Met zijn nieuwe boek Maak er wat van! wil Joep Schrijvers ons leren om te gaan met wat hij ‘lastige situaties’ noemt. Het is een warm pleidooi voor een knutselende, bricolerende levenshouding, die we volgens Schrijvers meer en meer nodig gaan hebben. ‘De middenklasse wordt gedwongen om te herbronnen. Misschien moeten mensen weer eens bij hun grootouders te rade gaan.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    21 mei 2012
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    Na zijn bestseller Het Anti-klaagboek presenteert Bart Flos zijn nieuwe boek, waarmee hij mensen wil helpen die last hebben van ‘baanbalen en ander werkbederf’: Het anti-sleurboek. ‘In het huidige werkklimaat gaan we het bijna normaal vinden dat mensen stress hebben en overbelast raken. Dat we druk-druk-druk moeten zijn. Die sleur bestrijd ik: het is niet normaal om altijd maar overal je mobiele telefoon op te nemen, tijdens het eten of op vakantie, en altijd maar met je werk bezig te zijn.’
    interview
    Psychologie
    15 mei 2012
    Annegreet van Bergen
    4-6 minuten leestijd
    De kersverse hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Gerben van Kleef, schreef een mooi en verrassend boek, waarin hij laat zien dat we nergens zijn zonder emoties. In Op het gevoel, met als ondertitel ‘Hoe we elkaar beïnvloeden met onze emoties’, wijst hij op de cruciale rol die emoties spelen in ons sociale leven. Zonder emoties zouden we niet weten wat andere mensen beweegt, wat ze van ons willen en wat wij van hen kunnen verwachten. ‘Een manager die effectief wil zijn, is zich bewust van de rol van emoties,’ aldus Van Kleef.

      Personen

        Trefwoorden