OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 84 van 2.311 resultaten
interview
Reclame en verkoop
1 augustus 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Waarom doen mensen zaken met elkaar? Om de marketing P’s van prijs, promotie en product? Nee, vergeet het maar. Mensen doen zaken met elkaar omdat ze het elkaar gunnen. De gunfactor is in het zakenleven wat de X-factor is voor popsterren: je hebt het nodig voor succes. Dat stelt Michiel Cobben in zijn boek Verhoog je gunfactor.
interview
Algemeen management
25 juli 2012
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Mensen en teams zijn vaak tot meer in staat dan zij zelf beseffen. Dat is de heilige overtuiging van consultant en coach Paul van Schaik, die er een boek over schreef: De prestatiedoorbraak. Bij Reaal brengt hij zijn ideeën zelf in de praktijk.
interview
Organisatiekunde
17 juli 2012
Hans van der Klis
4-6 minuten leestijd
In Het Groot Verbeterboek willen Neil Webers, Lucas van Engelen en Thom Luijben een brug slaan tussen de veelal Engelstalige instructieboeken over enerzijds Lean, 6Sigma en de talloze andere bedrijfskundige verbetertools en anderzijds de Nederlandse literatuur over verandermanagement. ‘Het zijn vaak gescheiden werelden, maar we hebben allebei nodig om daadwerkelijk verbeteringen te realiseren’, zegt Webers.
interview
Organisatiekunde
12 juli 2012
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Haarscheurtjes worden barsten. De kritiek op de huidige Corporate Governance Code neemt toe. Hans Strikwerda fileert de code zelfs. ‘Mijn advies aan bestuurders is om niet te voldoen aan de bepalingen van de NCGC.’ Op de achtergrond denkt Strikwerda ‘met mensen die er toe doen op het governance gebied’ al voorzichtig aan een nieuwe, meer toekomstbestendige governance code. Ronald Buitenhuis sprak met Strikwerda over de huidige staat en toekomst van corporate governance.
interview
Organisatiekunde
11 juli 2012
Pierre de Winter
5-6 minuten leestijd
Met het boek Social Venturing Entrepreneurship probeert Henk Kievit de opkomende kaste van maatschappelijk geëngageerde investeerders in kaart te brengen en hun mogelijke betekenis voor de toekomst. ‘SVE-principals werken aan oplossingen voor maatschappelijke problemen die leiden tot zelfredzaamheid in plaats van afhankelijkheid.’
interview
Algemeen management
9 juli 2012
Paul Postma
7-10 minuten leestijd
Onze verbazing over wat dieren allemaal kunnen, is geworteld in het misverstand dat de mens zo bijzonder is. Als je weet hoe dieren reageren, begrijp je mensen ook beter: medewerkers, managers, directeuren en klanten.
interview
Organisatiekunde
5 juli 2012
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Een gezonde organisatie is het beste concurrentievoordeel, betoogt de Amerikaanse consultant Patrick Lencioni in The Advantage. Dat kan alleen als management, de operationele activiteiten en de cultuur van het bedrijf op één lijn zitten. ‘Gezonde ondernemingen worden geleid door bescheiden bestuurders die stilletjes hele mooie dingen doen.’
interview
Algemeen management
4 juli 2012
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Het groene kantoor is Marieke Schoenmaeckers’ eerste boek. Een praktisch boek voor bedrijven die werk willen maken van de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. ‘Het is heel leuk om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Je leert je leveranciers bijvoorbeeld heel anders kennen.’
interview
Economie
4 juli 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is spraakmakend, analytisch, een exacte denker. Ooit wilde hij op de kansel staan. Het werd economie. Zijn lesboek is beroemd en berucht bij scholieren. Het boek vierde dit jaar zelfs zijn vijftig jarig bestaan. Hij is hoogleraar, spreker, columnist. Hij denkt na over goede architecturen voor maatschappelijke coördinatie: over mechanism design. Wie kent hem eigenlijk niet? Deze keer, niet bij de boekenkast maar op die andere plek waar kennis wordt gedeeld, het café, niemand minder dan prof. dr. Arnold Heertje!
interview
Economie
3 juli 2012
Pierre Spaninks
5-8 minuten leestijd
De financiële crisis heeft aangetoond hoe betrekkelijk de waarde is van onze economische theorieën en modellen. Tijd voor een alternatief, vindt de Tsjechische econoom Tomáš Sedlá?ek. Tegenover de economie van winst en verlies stelt hij De economie van goed en kwaad. Economie, niet als waardevrije wetenschap maar als product van onze beschaving.
interview
Marketing
2 juli 2012
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Van Klaas Weima verscheen onlangs het boek Verdiende aandacht, hoewel het woord ‘boek’ in dit geval de lading niet helemaal dekt. Geheel in lijn met het onderwerp - sociale merkcommunicatie en -activatie, in de woorden van de auteur - is het boek in diverse digitale gedaanten tot leven gewekt.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 juni 2012
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Idealisme is mooi, scepsis is beter. Zo had het motto kunnen luiden van Diepere drijfveren, met als verklarende ondertitel ‘Verborgen motieven doorgronden met entelische intelligentie’. Een opmerkelijk boek waarin Sjaak Overbeeke zijn lezers voorhoudt dat zuiverheid (of transparantie?) onder mensen zeldzaam is en dat je dus maar beter met een gezonde dosis wantrouwen in het leven kunt staan. Dan kom je minder vaak bedrogen uit. Managementboek Magazine sprak met de auteur die ondanks deze sombere woorden een bijzonder positief mens blijkt te zijn.
interview
Strategisch management
28 juni 2012
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Business Model Generatie, het grote succes van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, heeft een broertje gekregen: Business Model You, waarin de methode van het Business Model Canvas gebruikt wordt om individuen te helpen hun carrière opnieuw uit te vinden op één A4’tje. Tim Clark, als redacteur en vertaler betrokken bij de bestseller van Osterwalder en Pigneur, is de drijvende kracht achter het initiatief. ‘Ik ben best jaloers geweest op mensen die op jonge leeftijd precies wisten welke kant zij op wilden’, zegt hij.
interview
Organisatiekunde
28 juni 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Bedrijfskunde is alles, alles is bedrijfskunde. Dit had het motto kunnen zijn van Bedrijfskunde Integraal, het nieuwste studieboek van Peter Thuis en Rienk Stuive. Niet dat zij de waarde van specialismen als ‘Finance’ of ‘HRM’ ontkennen, maar de meeste vraagstukken waarmee in bedrijven en organisaties wordt geworsteld, vragen toch om een bredere kijk. En die heeft een bedrijfskundige. Drie vragen staan in hun boek centraal: wat is een bedrijf, hoe werkt een bedrijf, en, last but not least, hoe werkt een bedrijfskundige?
interview
Marketing
28 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Wie op zoek gaat naar geschikte literatuur over de succesfactoren van effectieve reclame, komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Daar is namelijk maar weinig over gepubliceerd. Dat inspireerde Rene van Hoften tot het schrijven van een boek waarin hij relevante sociaalpsychologische achtergronden van reclame verbindt met de praktijk waarmee we dagelijks in de media worden geconfronteerd.
interview
Leiderschap
27 juni 2012
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Theory U is een stappenplan dat diepgaande verandering in organisaties en mensen mogelijk maakt. Een belangrijke voorwaarde is dat je bereid en in staat bent alle (voor)oordelen over de werkelijkheid achter je te laten. Ofwel: ‘Leading the Future as it Emerges, zoals de ondertitel van het bekende boek Theory U van Otto Scharmer luidt. Dat is echter verre van eenvoudig en daarom schreven organisatiecoaches Esther de Haan en Eva Beerens een boek dat u kan helpen: Organisatieontwikkeling met Theory U. Managementboek Magazine sprak beide auteurs.
interview
Algemeen management
27 juni 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Corporate governance is meer dan de Code Tabaksblat of de monitoring erop. Corporate governance is niet in beton gegoten. Behoorlijk bestuur evolueert mee met de ontwikkelingen in de maatschappij en economie en past zich als een kameleon aan. Het jaarboek Corporate Governance helpt om het debat rondom het thema levend te houden. Managementboek magazine sprak een van de samenstellers, Mijntje Lückenrath-Rovers.
interview
Marketing
25 juni 2012
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Mabel Nummerdor en Mijke de Vette van Spark Avenue zijn van mening dat marketeers nu eindelijk eens rekening moeten gaan houden met vrouwen. De invloed van vrouwen reikt namelijk veel verder dan alleen hun eigen portemonnee: de gehele maatschappij feminiseert. In hun boek Miss Marketing (‘Business in de Evanomie’) hebben Nummerdor en De Vette een praktische leidraad geformuleerd waarmee marketeers hun strategieën en campagnes kunnen toetsen aan de vrouwelijke waarden.
interview
Communicatie en media
25 juni 2012
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Bij een crisis hadden organisaties vroeger zo’n vierentwintig uur de tijd om zich te bezinnen op een reactie. De opkomst van de sociale media heeft dat verkort tot hooguit een uur. Wie niet bij voorbaat heeft geïnvesteerd in reputatie- en crisismanagement is dan het bokje, betoogt Frank Peters in Reputatie onder druk.
interview
Marketing
21 juni 2012
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Hij is al bijna veertig jaar 's werelds meest invloedrijke marketingdenker, maar Philip Kotler weigert op zijn lauweren te rusten. Gevormd door drie Nobelprijswinnaars en gedreven door idealisme is hij nog steeds oprecht nieuwsgierig. ‘Markten zijn oneindig fascinerend.’