OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 78 van 2.313 resultaten
interview
Leiderschap
9 september 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Leiderschap is in een crisis geraakt, stelt Harvard-hoogleraar Barbara Kellerman in The End of Leadership. Topbestuurders zien hun macht afbrokkelen terwijl gewone mensen steeds mondiger worden. Het is niet duidelijk wat daarvoor in de plaats komt. ‘De eisen van volgers zijn vaak onrealistisch.’
interview
Economie
4 september 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Sociale media hebben geen nieuw tijdperk ingeluid, zegt BJ Mendelson in Social media is bullshit. De marketingregels van weleer zijn nog steeds van kracht, en er is niets nieuws onder de zon. ‘Twitter-volgers, pageviews en Faceboek-vrienden hebben geen enkele zin als ze zich niet vertalen in meer omzet.’
interview
Algemeen management
28 augustus 2013
Pierre de Winter
11-15 minuten leestijd
Drie belangrijke trends stelen momenteel de show in het duurzaamheidsdebat: kleinschaligheid, coöperatief organiseren en de opkomst van de circulaire economie. ‘Mensen zijn op zoek naar nieuwe vormen om de samenleving en de economie vorm te geven.’
interview
Projectmanagement
27 augustus 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Nadat hij eerder (met anderen) al een handboek over projectmanagement schreef, heeft Jo Bos nu samen met Anne Jette van Loon en Hans Licht een handboek over programmamanagement geschreven: Programmatisch creëren. ‘Er is een andere taal nodig om in tijdelijke structuren complexe veranderopgaven te realiseren’, zegt Bos. ‘In deze snel veranderende wereld kunnen organisaties veel dingen niet meer alleen doen.’
interview
Algemeen management
26 augustus 2013
Paul Groothengel
11-15 minuten leestijd
Na jaren van onderzoek heeft André de Waal zijn HPO-bouwwerk voltooid. Met als daverend slotakkoord de publicatie, dit voorjaar, van Hoe bouw je een High Performance Organisatie? De vijf universele factoren van excellent presteren. Reden voor een gesprek over ondermeer HPO-pijlers en -kenmerken, over excelleren versus aanmodderen, en de fout van te veel ambitie: ‘Veel organisaties gaan nat op de kant van de processen, vooral omdat ze veel te veel projecten doen.’
interview
Marketing
26 augustus 2013
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Makeup.com van L’Oréal. Allerhande van Albert Heijn. Hele grote merken zetten steeds beter content in om klanten te binden en nieuwe klanten binnen te halen. ‘Voor marketeers is een goede content-marketingstrategie als een heilige graal. Je bindt mensen met iets wat ze écht leuk vinden. Wat wil je nog meer?’ Aldus Aart Lensink, auteur van Aan de slag met content marketing.
interview
Algemeen management
26 augustus 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
De publieke sector van Nederland moet beter presteren met een kleiner budget. Dat kan alleen lukken als publieke managers zich opnieuw uitvinden, stelt Wim Schreuders. Hij werkte decennia in het publieke domein. Met Meer door minder in het publieke domein wil hij eraan bijdragen dat publieke managers meer maatschappelijk resultaat boeken.
interview
Non-profit
19 augustus 2013
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Wat hebben De Efteling, Duvel, Illy, Ajax en Ikea wel wat andere bedrijven niet hebben? Een briljant businessmodel. Je kunt ook zonder maar dan zal de wereld niet blijvend veranderen. Het boek Briljante businessmodellen (‘een bijzondere benadering voor betere business’ biedt - voor wie dat wil - een drietrapsraket naar eeuwige roem.
interview
Reclame en verkoop
5 augustus 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
In tijden van economische voorspoed was er vooral sprake van een kopersmarkt. De klant kwam toch wel. Nu moeten bedrijven weer leren verkopen, ofwel: de klant verleiden. Daar zijn we slecht in, terwijl er een scala aan mogelijkheden is, zo betogen Daniëlle de Jonge en Rob Snoeijen in hun nieuwe boek Verleid de klant (‘onweerstaanbaar zakendoen’). ‘Verkopers bewust maken van alle aspecten van het onderbewuste.’
interview
Strategisch management
1 augustus 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw, medeoprichters van accelerator Startupbootcamp, hebben hun ervaringen en ideeën over het opzetten van nieuwe bedrijven verzameld: I’m hungry luidt de titel van hun boek, dat honderd lessen bevat voor beginnende ondernemers. ‘Geen enkel bedrijf is zo groot dat het niet door een startup verslagen kan worden’, steken ze de startups een hart onder de riem.
interview
Marketing
26 juli 2013
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
In de marketingwereld leidt de kloof tussen on- en offline-marketing tot onduidelijkheid. Tot een schizofreen merkbeeld bij consumenten. Dat moet en kan beter, bewijst Joris Merks in zijn boek Schizofrene marketing.
interview
Persoonlijke effectiviteit
12 juli 2013
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Veel mensen hebben plannen te over, maar realiseren? Ho maar. Waarom slaagt de een er wel in om zonder auto maar met caravan toch in Istanbul te komen en heeft de ander al moeite om tien kilo af te vallen? Ervaringsdeskundige Marcel van Driel legt in zijn boek Waanzinnige plannen! (‘ En hoe ze te realiseren’) uit hoe het werkt. Ooit durfde hij niet zijn bed uit omdat zijn schulden torenhoog waren. Uiteindelijk werd hij succesvol schrijver. Het kan verkeren.
interview
Coaching en trainen
9 juli 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Hoe is het mogelijk: nu train ik al zo lang en kan ik nog steeds in de stress schieten. Zo begint Goed voor degroep van Karin de Galan. De trainster die trainers traint, ontrafelt in haar boek waarom ook heel ervaren trainers nog altijd in de stress schieten, hoe ze zichzelf beter kunnen leren kennen en beter om kunnen gaan met spanning en ‘hun eigen gekkigheden’.
interview
Algemeen management
8 juli 2013
Jeroen Ansink
13-18 minuten leestijd
Een realist in een wereld van dromers. Stanford-hoogleraar Jeffrey Pfeffer is een observator die common sense onderbouwt met harde feiten. ‘Ik beschrijf de wereld zoals die is, niet zoals we zouden willen dat zij is.’
interview
Organisatiekunde
3 juli 2013
Pierre Spaninks
11-16 minuten leestijd
De operationele organisatie van je bedrijf zo inrichten dat die zowel doeltreffend is als doelmatig. Om op die manier de juiste klantwaarde voort te brengen tegen de laagste kosten. Een mooi streven voor iedere manager - maar in de praktijk lastig om te realiseren. Hoe komt dat toch, en wat is eraan te doen? Daarover spraken we met Marcel F. van Assen, auteur van Operational Excellence. ‘Meestal is het een kwestie van leiderschap.’
interview
Personeelsmanagement
2 juli 2013
Ronald Buitenhuis
6-9 minuten leestijd
Dolfinarium Harderwijk had recent twintig vacatures specifiek voor 50+-medewerkers, omdat ouderen productief, gemotiveerd en weinig ziek zijn. Ouderen zijn duurzaam inzetbaar, blijkt uit onderzoek, maar de perceptie bij werkgevers is dat ouderen duur en lastig zijn. ‘Een rare spagaat’, stelt Annet de Lange in Een leven lang inzetbaar? Een encyclopedie over duurzame inzetbaarheid die overigens veel verder gaat dan het ouderenvraagstuk.
interview
Persoonlijke effectiviteit
2 juli 2013
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Van laatbloeier werd hij een van de belangrijkste innovatie-experts ter wereld. Harvard-professor Clayton Christensen beïnvloedde en inspireerde generaties topmanagers, van Andy Grove tot Steve Jobs. Een gesprek over het stellen van vragen, leiderschap en de invloed van het Mormoonse geloof. ‘Onze kerk is een fantastische managementschool.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
1 juli 2013
Ger Post
5-6 minuten leestijd
Juist op het moment dat winnaarsmentaliteit en rivaliteit onder druk staan, komt Ashley Merryman met Goed, beter, best. De auteur duwt in het boek verschillende heilige huisjes om, zo betoogt hij dat vrouwen rationeler zijn dan mannen, een bonusstructuur helemaal zo slecht niet is en dat het soms handig is om de angst om te verliezen te omarmen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
27 juni 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Managers nemen schrikbarend vaak slechte beslissingen, zegt de Amerikaanse auteur Dan Heath in Beslist (Decisive). In het boek biedt hij een systematische benadering om de psychologische valkuilen in het besluitvormingsproces te vermijden. ‘In plaats van jezelf te overtuigen dat jouw idee het beste is, kun je het ook testen in de echte wereld.’
interview
Inkoop en logistiek
26 juni 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Gerco Rietveld, de auteur van Inkoop – een nieuw paradigma (dat in 2010 met de titel ‘Managementboek van het Jaar’ de Rode Hoed verliet) komt met een nieuw boek: Wat bezielt mijn klant!? Een boek over de strijd tussen inkoop en verkoop, de bloedrode oceaan waar veel slachtoffers vallen, over de wurggreep van inkopers, en hoe je uit die wurggreep kunt ontsnappen. ‘Hef inkoop- en verkoopafdelingen gewoon op. Ze zorgen alleen maar voor ruis op de lijn.