OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Algemeen management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Algemeen management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
    Pagina 122 van 3.298 resultaten
    nieuws
    Algemeen management
    9 november 2011
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    ‘Ondernemerschap in zijn puurste vorm’, volgens de jury van Ondernemersboek van het Jaar. Met Ondernemerslessen van een InternetCowboy wint Ronnie Overgoor deze prijs. De redactie van tijdschrift Sprout reikte deze vanmiddag voor de tweede keer uit tijdens de Challengerday.
    interview
    Algemeen management
    9 november 2011
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    De structuur van ondernemingen is vaak zo ingewikkeld dat ze onmogelijk nog door één persoon kan worden overzien, zegt de Amerikaanse chirurg, hoogleraar en journalist Atul Gawande in Het checklist-manifest. Een simpele lijst met controlepunten kan dat probleem verhelpen. ‘Een goede checklist dicteert niet, maar leidt tot een betere communicatie.’
    recensie
    Algemeen management
    2 november 2011
    Carla Verwijs
    Wonen in het buitenland heeft me erg bewust gemaakt van het feit dat ik Nederlander ben en de Nederlandse cultuur meedraag. Wat zo gewoon is in Nederland is dat niet in een ander land. Soms kunnen dat hele kleine dingen zijn, maar ze kunnen leiden tot onbegrip of botsingen. Culturele verschillen kunnen ook verwarrend zijn. Toen ik in Canada ging werken bij een internationaal bedrijf, vroeg ik me soms af of iets Canadees was, de cultuur van het bedrijf of een persoonskenmerk.
    recensie
    Algemeen management
    27 oktober 2011
    Peter de Roode
    Van 'leren in het werk' weten we het minst, hoewel dat het meeste voorkomt, aldus Leontine Bibo, Karin Derksen en Sjors van der Heide. Zij willen daar graag verandering in brengen en pleiten in 'Leren? Ik werk liever' voor het zogenaamde 'werkleren'. De organisatieadviseurs van bureau EMC beschrijven hoe zij performancevraagstukken van hun klanten vertaalden naar 'leren in het werk'. De vraag is of ze in hun aanpak geslaagd zijn.
    recensie
    Algemeen management
    27 oktober 2011
    Jelger Spijkerboer
    3-4 minuten leestijd
    Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset' van Carol S. Dweck echt gaan lezen.
    recensie
    Algemeen management
    26 oktober 2011
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Een organisatie is een integraal systeem waarvan alle relevante aspecten met elkaar in balans moeten zijn, schrijft Peter Stoppelenburg in High Performance 3.0. Die gedachte op zich is niet nieuw en toch lukt het nog steeds maar teleurstellend weinig organisaties daadwerkelijk te excelleren. Stoppelenburg weet wel hoe dat komt: ze zijn onvoldoende ‘fit for human beings’. Met andere woorden: de factor mens krijgt in de meeste verbeterprogramma’s te weinig aandacht. Met dit boek wil hij laten zien hoe het anders moet, en hij laat ter adstructie in acht meer en minder bekende cases zien hoe het anders kan.
    interview
    Algemeen management
    21 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    We moeten naar een vorm van ‘triple A leiderschap’: altruïstisch, androgyn en authentiek. Dat is het pleidooi dat sociologe Iteke Weeda houdt in haar bijdrage aan De Leiderschapsbox. ‘Tegenpolen moeten elkaar versterken.’
    recensie
    Algemeen management
    17 oktober 2011
    Linda Poort
    2-3 minuten leestijd
    Hou je van reizen? Ben je ondernemer of zit je eraan te denken om voor jezelf te beginnen? 'Lonely Planet, het verhaal van een grensverleggend bedrijf' combineert deze beide interessante onderwerpen door het verhaal te vertellen van de twee jongeren die Lonely Planet bedachten, uitbrachten en grootbrachten. Tony Wheeler en Maureen Wheeler geven een goed inzicht waar je met een beetje lef kunt komen, maar ook dat er veel moed voor nodig is om alle dieptepunten van het ondernemerschap met opgeheven hoofd te doorstaan.
    interview
    Algemeen management
    13 oktober 2011
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Drie oud studiegenoten, nu min of meer succesvol leiders, hebben een weekend afgesproken in de Ardennen. Het verloopt anders dan ze vermoedelijk hadden verwacht. Dat is de setting van het boek Dienend leiderschap van Henk Jan Kamsteeg. Geheel opgebouwd in de traditie van Kenneth Blanchard, bijvoorbeeld de reeks ‘One Minute Manager’ of De orka award.
    recensie
    Algemeen management
    3 oktober 2011
    Richard van Viersen
    3-4 minuten leestijd
    Het persoonlijke verhaal van Tony & Maureen Wheeler is nu voor u bereikbaar in het boek 'Lonely Planet'. De ondertitel 'Het verhaal van een grensverleggend bedrijf' verklaart wat u als lezer kunt verwachten van deze Lonely Planet-uitgave. In tegenstelling tot alle andere overbekende reisgidsen die in 118 verschillende landen worden uitgegeven, is dit een persoonlijk verhaal over de avonturen, van de afgelopen ruim 3 decennia, van de eigenaren van het gelijknamige bedrijf zelf. Dit boek is een roman, autobiografie en ontstaansgeschiedenis van een internationaal bedrijf dat jaarlijks meer dan 6 miljoen reisgidsen omzet.
    interview
    Algemeen management
    30 september 2011
    Paul Groothengel
    11-16 minuten leestijd
    Organisatieadviseur, auteur, kenner van projectmanagement en organisatiekunde, begenadigd spreker. Naar eigen zeggen geen manager en gespeend van gevoel voor commercie. Rudy Kor, al jaren een van de boegbeelden van Twynstra Gudde. Een gesprek over onder meer het gedrag van managers, het omhoog delegeren van ellende, en menselijke constructiefouten als selectieve perceptie, groepsdruk en machodenken.
    interview
    Algemeen management
    29 september 2011
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Ze wordt beschouwd als de moeder van empowerment en de grondlegster van het tokenisme. Maar de werkelijke onderzoeksthema's van Rosabeth Moss Kanter (68) zijn cultuur en transformatie. "Soms heb ik het gevoel dat ik keer op keer dezelfde boeken schrijf."
    recensie
    Algemeen management
    26 september 2011
    Dorien van Doorn
    Een tijdschrift dat vier maal per jaar uitkomt en dat telkens een ander thema uitdiept. Het bevat aangename en diepgaande artikelen over interessante onderwerpen. Een aantal artikelen over het thema in de historie, een overzicht van verleden naar heden en een aantal artikelen met eigentijdse onderwerpen van de meest actuele schrijvers en meest recente ontwikkelingen rond het thema.
    recensie
    Algemeen management
    23 september 2011
    Mady Meijer
    E
    recensie
    Algemeen management
    22 september 2011
    Dick Thesingh
    'Het is goed voor de ontwikkeling om citatenboeken te lezen.' Met deze wijze woorden van Winston Churchill in mijn achterhoofd ben ik begonnen aan het 'Groot citatenboek voor managers' van Geert Dehouck.
    recensie
    Algemeen management
    22 september 2011
    Carla Verwijs
    1-2 minuten leestijd
    Mensen die zich richten op succes of geluk, zijn vaak juist niet de meest succesvolle of gelukkigste. Zij die andere doelen beogen, zijn indirect vaak het succesvolst. Dat is het thema van John Kay's boek 'De omweg naar succes'. Vooral hogere doelen bereiken mensen of organisaties veelal niet op de rechtstreekste manier, daarvoor is het leven en is de wereld te complex. Kay geeft vele voorbeelden, maar aan het eind blijft bij mij de vraag hangen 'Wat kan ik hiermee?'
    recensie
    Algemeen management
    22 september 2011
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Hoe kun je in korte tijd de kennis van de Nederlandse managementgoeroe's tot je nemen? Ze treden vaak genoeg op, dus je kunt al hun lezingen aflopen. Dat is een kostbare zaak, zowel in tijd als in geld. Slimmer is het om ze te laten interviewen door een goede journalist. Dat is Dominique Haijtema. De interviews heeft ze verzameld in 'De Goeroegids'.
    interview
    Algemeen management
    19 september 2011
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    De vragen van deze tijd kunnen organisaties niet alleen oplossen. Samenwerken is noodzakelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Robin Bremekamp ontdekte dat hij en zijn collega’s van organisatieadviesbureau Twynstra Gudde (TG) veel vragen van klanten kregen hoe zij efficiënt en succesvol kunnen samenwerken. De modellen die ze bij deze vragen gebruikten, verzamelden ze in wat zij dachten dat een intern document over succesvol samenwerken moest worden. Het resultaat verscheen echter onlangs bij Reed Business onder de titel Eerste hulp bij Samenwerken.
    recensie
    Algemeen management
    15 september 2011
    Marius van Rijswijk
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'Excellente ondernemingen' dateert van 1982, maar is zeker nog actueel. De auteurs, destijds werkzaam bij McKinsey, doen verslag van een onderzoek dat ze hebben uitgevoerd bij Amerikaanse organisaties. Tom Peters en Robert Waterman onderzochten het waarom van excellente ondernemingen. Ze hebben vanaf het moment dat hun boek uitkwam veel kritiek gekregen over de wetenschappelijke onderbouwing van hun conclusies. In mijn optiek is het echter een bron van inspiratie voor managers die proberen de doelstellingen van hun bedrijf beter te realiseren.
    interview
    Algemeen management
    12 september 2011
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Van een reclamelul en dictator naar een meaningful profit ondernemer. Het zijn woorden die Ben Steenstra zelf gebruikt in zijn boek IK BEN niet alleen op de wereld. Een eerlijk levensverhaal waarin de directeur van het reclamebureau Quince op zoek is naar een ‘derde weg’. Een weg waar geld verdienen en goed doen voor het individu en de wereld, hand in hand gaan. Een zoektocht die nog niet is afgerond.

      Personen

        Trefwoorden