OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 114 van 3.298 resultaten
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Iwan Basoski
De boodschap van Stephen (zoon van) Covey in Smart Trust is eenvoudig: heb vertrouwen in anderen en succes volgt. Vol verwachting zie ik uit naar de rest van het ruim 250 pagina's tellende werk van de Covey-telg, want vertrouwen als managementconcept is immers nog beperkt uitgewerkt.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Iwan Basoski
1-2 minuten leestijd
De boodschap van Stephen (zoon van) Covey in Smart Trust is eenvoudig: heb vertrouwen in anderen en succes volgt. Vol verwachting zie ik uit naar de rest van het ruim 250 pagina's tellende werk van de Covey-telg, want vertrouwen als managementconcept is immers nog beperkt uitgewerkt.
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Max Kohnstamm
'Empowered' verdient onze aandacht, want auteur Josh Bernoff is niet bepaald de eerste de beste. Hij publiceerde 'Groundswell', een boek dat in januari 2010 door de AMA (American Marketing Association) verkozen is tot beste marketingboek van 2009. Groundswell wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende boeken op het gebied van Social media. 'Empowered' kan eigenlijk beschouwd worden als 'Groundswell deel 2'. Deel 1 gaat voornamelijk over het groeiende belang van Social media. De Nederlandse vertaling van het Engelse woord 'Groundswell' is 'vloedgolf'. De auteurs omschrijven het begrip als: 'a social trend in which people use technologies to get the things they need from each other, rather than from traditional institutions like corporations.'
recensie
Algemeen management
9 april 2013
Max Kohnstamm
'This is Service Design Thinking' is een buitengewoon leuk boek over een bloedserieus onderwerp. Het boek zorgt voor een nieuwe en bredere kijk op dienstenmarketing, een bijzonder relevante discipline binnen ons vakgebied. Bovendien is het boek op vernieuwende wijze vormgegeven. Op deze wijze wordt 'design thinking' ook direct in de praktijk toegepast. Want hoe tastbaar een boek ook moge zijn, uiteindelijk levert ook dit 'studieboek' in essentie een dienst. En de dienst van dit boek over dienstenmarketing is: hoe kan ik beter diensten verlenen. Een soort Droste effect, dus eigenlijk.
nieuws
Algemeen management
8 april 2013
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
De ‘elevator pitch’ (je verhaal in 1 minuut) en de PechaKucha (20 slides van elke 20 seconden) zijn bekende presentatievormen. Ze geven structuur voor spreker én publiek.
recensie
Algemeen management
8 april 2013
Elske Verbeek
2-3 minuten leestijd
In hun – deels wetenschappelijke, deels instructionele – 'Engaged' beschrijven Holbeche & Matthews het fenomeen employee engagement; het gevoel van betrokkenheid, passie en energie ten opzichte van het werk en de organisatie.
recensie
Algemeen management
4 april 2013
Rob van Nes
De eerlijkheid gebiedt om deze recensie te beginnen met te bekennen dat ik een fan van Ben Tiggelaar ben. Ik heb heel veel respect voor de wijze waarop hij al jaren - en in diverse vormen - de beste ideeën van de belangrijkste managementdenkers weet te distilleren op een manier dat wij, de drukke managers, in korte tijd onze kennis opfrissen en aan een inspiratieboost worden blootgesteld. Het boek is een logisch vervolg op de MBA in één dag-bijeenkomsten waarin Tiggelaar claimt in 1 dag de toehoorder mee te nemen door 8 meter aan managementboeken. Een briljante gedachtegang waaraan, gelet op het jarenlange succes, duidelijk behoefte aan was en is.
recensie
Algemeen management
2 april 2013
Willem Poppe
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard is een bekend Nederlands spreekwoord. Stephen M.R. Covey zal dit spreekwoord in gedachten hebben gehad toen hij eerst 'De Snelheid van Vertrouwen' schreef en nu zijn 'Slim Vertrouwen'. Van beide boeken hebben de ondertitels meer zeggingskracht dan de eigenlijke titel. De ondertitels zijn respectievelijk 'Dat wat alles verandert' en 'Principes en vaardigheden om vertrouwen te creëren'. Het boek geeft iedereen de middelen in handen om vertrouwen tot een werkzaam instrument te maken in alle samenwerking.
recensie
Algemeen management
28 maart 2013
Jeanine Dijkhuis
Uitgeverij Het Boekenschap is een serie over klantgericht ondernemen gestart. In het najaar van 2011 verscheen het eerste boek. Dat boek ging over Karel van Eerd ofwel over Jumbo, een bedrijf dat zich binnen de supermarktbranche heeft onderscheiden op het gebied van klantvriendelijkheid.
opinie
Algemeen management
27 maart 2013
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar zo veel managementboeken soms wat lichtvoetig aan voorbij gaan, of gewoon voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering vist Martijn Leijten de paarse krokodil vanachter de informatiebalie op. Want die staat er nog steeds!
achtergrond
Algemeen management
27 maart 2013
Arnold Blits
6-8 minuten leestijd
De Nederlandse middenmanager is eigenlijk een meewerkend voorman. Hij bewaakt de KPI’s en bemant de systemen. Niet meer en niet minder. Contraproductief, zo betoogt Arnold Blits, want het krachtige Duitse middenmanagement stuwt het bedrijfsleven aldaar naar grote hoogten. Waarom veronachtzamen Nederlandse bedrijven dat potentieel dan toch? Een pleidooi voor moderne sergeanten!
interview
Algemeen management
27 maart 2013
Ronald Buitenhuis
12-16 minuten leestijd
Teleurstelling en blijdschap over het al dan niet halen van de longlist en shortlist. Een boekenbal dat geen bal mag heten. De jaarlijkse discussie over de winnaar. Jury’s die ter discussie staan. Een prijs waar ‘als ware het Gouden Kalveren’ in de zaal mee wordt gedold: ‘Wil dan niemand dit beeldje?’. Als er zoveel reuring is rond een prijs, dan moet die wel serieus genomen worden. En dat wordt hij dan ook! ‘De impact is groot.’
nieuws
Algemeen management
27 maart 2013
Justin van Lopik
4-6 minuten leestijd
Westerse economieën staan steeds meer onder druk. De koopkracht van zowel overheden als particulieren krimpt alweer een paar jaar en dat zorgt voor een terugval in de vraag. De toenemende schaarste op het gebied van grondstoffen, steeds kortere productlevenscycli en een consument die zich steeds makkelijker kan informeren over prijs/kwaliteitsverhouding, zorgen er daarnaast voor dat de marges sterk onder druk staan. Kun je nog innoveren als het speelveld er zo uitziet?
recensie
Algemeen management
22 maart 2013
Willem Poppe
2-3 minuten leestijd
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard is een bekend Nederlands spreekwoord. Stephen M.R. Covey zal dit spreekwoord in gedachten hebben gehad toen hij eerst 'De Snelheid van Vertrouwen' schreef en nu zijn 'Slim Vertrouwen'. Van beide boeken hebben de ondertitels meer zeggingskracht dan de eigenlijke titel. De ondertitels zijn respectievelijk 'Dat wat alles verandert' en 'Principes en vaardigheden om vertrouwen te creëren'. Het boek geeft iedereen de middelen in handen om vertrouwen tot een werkzaam instrument te maken in alle samenwerking.
opinie
Algemeen management
22 maart 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Jaap van ‘t Hek startte in 1997 Organisatievragen, waarbij Leike van Oss hem een jaar later vergezelde. Tussentijds was hij enkele jaren partner bij De Roo Interim. Hij is sinds 1992 kerndocent bij Sioo en werkt het liefst met eigenwijze professionals. Welke 3 boeken zetten hem het meest aan het denken?
opinie
Algemeen management
19 maart 2013
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
In deze aflevering van TD&D staan bekende managementideeën als excellence, BPR en TQM centraal. Achteraf bekritiseerd, zegt Haiko van der Voort, als duur speelgoed voor managers, maar tegelijkertijd wordt het volgende idee met gejuich ontvangen.
recensie
Algemeen management
18 maart 2013
Dick Bos
'Kies je doelgroep – meer succes voor zzp'ers door te focussen op een niche' van Erno Hannink, is een boek dat zzp'ers niet mogen laten liggen. Het boek is toegankelijk geschreven en plezierig om te lezen. Hannink deelt zijn eigen ervaringen, vanaf het moment dat hij begon tot waar hij het tot nu toe heeft gebracht.
opinie
Algemeen management
15 maart 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Ellen Budde is werkzaam geweest in de gezondheidszorg en het onderwijs. Momenteel werkt zij als senior projectmanager bij de Hogeschool van Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in verandertrajecten in management en organisatie en geeft hierover trainingen en workshops. Aan welke 3 boeken heeft zij het meest gehad?
nieuws
Algemeen management
14 maart 2013
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Schrijvers zijn niet vanzelfsprekend goede sprekers. Andersom natuurlijk ook niet. Beiden talenten kennen en vereisen andere eigenschappen. Sommige mensen zijn natuurtalenten of stromen moeiteloos van het ene metier naar het andere.
nieuws
Algemeen management
12 maart 2013
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Freek Vermeulen had het altijd al eens willen zeggen, met het campnummer van Alphaville (remember the 80’s?) in zijn achterhoofd: ‘I’m Big in Japan’. Nu zijn boek Business exposed in het Japans is vertaald, is het nog waar ook, met dank aan twee voormalige Japanse MBA-studenten van Vermeulen.