OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 104 van 3.299 resultaten
recensie
Algemeen management
3 juni 2014
Dick Bos
‘Teams van de toekomst’ van Jaco van der Schoor en Guido van de Wiel, is een boek met een aansprekende titel. Het interessante gedeelte, de nieuwe scenario’s van de toekomst, vind je in de laatste hoofdstukken terwijl het boek zelf meer een beschrijving is van de huidige situatie in ontwikkeling.
interview
Algemeen management
3 juni 2014
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Om succes te hebben als ondernemer moet je een meester zijn in marketing en sales, in creativiteit, in productinnovatie en in onderscheidend vermogen. Dat is wat Aad Ouborg zijn kinderen leert in de praktijk van zijn eigen bedrijf, en dat is wat hij zijn lezers leert in zijn boek Anders ondernemen, juist nú.
opinie
Algemeen management
26 mei 2014
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Wanda Kraal is trainer en adviseur bij GITP, waar ze ook leidinggeeft aan het kennisteam 'Communicatie en Samenwerking'. In management developmenttrajecten en traineeships werkt zij met zowel ervaren leidinggevenden als aanstormend talent.
recensie
Algemeen management
26 mei 2014
Wouter Fioole
Weer een handboek over managementmodellen. Het is dat de manier waarop management in organisaties gebruikt wordt mijn grootste interesse is. Maar anders had ik dit boek waarschijnlijk in deze digitale boekhandel laten liggen. Gelukkig heb ik dat laatste niet gedaan.
recensie
Algemeen management
26 mei 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Als ondernemer moet je vijf disciplines onder de knie hebben, betoogt Aad Ouborg in Anders Ondernemen, juist nú: sales, marketing, productinnovatie, creativiteit, en onderscheidend vermogen. Pas als je op al die disciplines een aanpak hebt ontwikkeld die past bij jouw persoonlijkheid, bij jouw product, bij jouw klanten - dàn ga je echt succes hebben.
interview
Algemeen management
26 mei 2014
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Daniel Ofman is meer dan de bedenker van het kernkwadrant. Hij was ook een van de eersten die het belang benadrukten van spirituele waarden in een door technocraten gedomineerde managementcultuur. Naar aanleiding van zijn nieuwste boek Inspiratie en inzet in organisaties vertelt hij hoe hij daartoe kwam en waarom hij dat nog steeds nodig vindt. ‘Het leven is te kort om je te verliezen in één dimensie.’
recensie
Algemeen management
23 mei 2014
Dick Bos
‘Het geheim van groeikracht’ van René Savelberg is een heerlijk boek om te lezen. Hier is een schrijver aan het woord met een schat aan ervaring en met een heel duidelijke boodschap: ‘De klant is geen onderdeel van je werk, de klant is je werk!’ Een boek dat je gelezen moet hebben!
interview
Algemeen management
23 mei 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Bazen hebben veel te veel macht. Ze zadelen afdelingen op met torenhoge ambities en veel te strakke doelstellingen. En dus adviseert de Deen Lars Kolind in zijn boek Unboss: Weg met de bazen, richt afdelingen heel anders in, en geef medewerkers veel meer de vrije hand.
opinie
Algemeen management
22 mei 2014
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Luk Dewulf is pedagoog en adviseur bij Kessels & Smit, the Learning Company. Hij verdiepte zich in waarderend onderzoek, positieve psychologie en talentontwikkeling. Zijn boek Help, mijn batterijen lopen leeg! is Learning & Development-boek van het jaar 2012.
recensie
Algemeen management
22 mei 2014
Justin van Lopik
2-3 minuten leestijd
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat.
recensie
Algemeen management
21 mei 2014
Henk van Tent Becking
Ellen van Bodegom geeft in ‘Moestuinmanagement’ haar persoonlijke belevingen van een organisatieadviseur in haar moestuin. Een bijzonder boek, fraai vormgegeven, waarin
een moestuinmoment wordt gevolgd door ondersteunende theorie en een gesprek met een leidinggevende over dit onderwerp. Deze combinatie maakt dat ‘Moestuinmanagement’ zeker de moeite van het lezen waard is.
recensie
Algemeen management
21 mei 2014
Peter Bosma
3-5 minuten leestijd
‘A3 methodiek’ van Henk Doeleman, Lucian van Heumen en Manon Diepenmaat biedt een uiteenzetting van de methode en doet recht aan de meedenkende en participerende medewerker van nu.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Carla Verwijs
Met dank aan technieken als Lean Six Sigma zijn veel bedrijven efficiënt geworden. Het heeft echter ook tot starheid geleid, waardoor ideeën en innovatie geen ruimte meer krijgen. Ori Brafman gaat op bezoek bij het Amerikaanse leger om ‘beteugelde chaos’ aan te brengen. Zijn bevindingen beschrijft hij in ‘Een goede manager zaait verwarring’. Niet alleen het leger, maar ook uw organisatie zal van wat chaos profiteren.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Daniel Ofman heeft naam gemaakt met zijn boeken over de kernkwadranten (De kernkwaliteiten van het Enneagram, Bezieling en kwaliteit in organisaties). Boeken waar ik veel plezier aan heb beleefd. Bij het verschijnen van zijn nieuwste boek ‘Inspiratie en inzet in organisaties’ was ik dus sowieso al geïnteresseerd. Ik werd verder aangemoedigd door de ondertitel; ‘als harder werken niet meer werkt’. Een gezegde naar mijn hart. Harder werken is altijd maar een tijdelijke oplossing. Slimmer werken is efficiënter en je wordt er minder moe van.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Dick Bos
3-4 minuten leestijd
‘Als managen je vak is’ van Anton van den Dungen en Coen Dirkx had net zo goed kunnen heten ‘Als managen je vak is. Naar mijn mening een waardevol boek voor zowel de beginnende als de meer ervaren manager. Het boek geeft een mooi overzicht van dat wat je zou moeten weten als manager en de valkuilen waar je tegenaan kunt lopen.
recensie
Algemeen management
20 mei 2014
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Een collega wees me op ‘Regievoeren zonder macht’ van Hans Licht. Ze zocht iemand om er na het lezen over te sparren. De titel sprak me wel aan, het duidde voor mij op beïnvloeden, iets wat voor mij als marketeer niet onbekend is. Om meteen met de deur in huis te vallen: Ik heb het met plezier gelezen.
nieuws
Algemeen management
12 mei 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Ze zijn terug. En natuurlijk komen journalist en auteur Stephen Dubner en econoom Steven Levitt met een boek waarin ‘freak’ in de titel zit verwerkt. Ze zouden wel gek zijn niet te refereren aan hun vorige successen: van hun boeken Freakonomics en Superfreakonomics gingen er in totaal zeven miljoen wereldwijd over de toonbank. Hun nieuwste boek heet dus Think like a Freak en komt half mei uit.
recensie
Algemeen management
6 mei 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Bazen zijn niet meer van deze tijd. Ze hebben te veel macht. De meeste bedrijven hebben het moeilijk, juist omdát ze zo traditioneel zijn georganiseerd. En dus adviseert Lars Kolind, zeg maar de Deense Ricardo Semler, in zijn boek Unboss: weg met de bazen, richt afdelingen heel anders in, en geef medewerkers de vrije hand.
column
Algemeen management
28 april 2014
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Tot in de jaren tachtig hadden
bedrijven en instellingen aparte typekamers. Lawaaiige ruimtes die voornamelijk
werden bemand door ‘tiepmiepen’.
recensie
Algemeen management
23 april 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Getting teams done introduceert de Holacracy®methode waarmee leidinggevenden, teamleiders, managers en zelfsturende professionals de teamproductiviteit naar een hoger niveau kunnen tillen.