OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 102 van 3.299 resultaten
recensie
Algemeen management
22 augustus 2014
Iris van Maurik
2-3 minuten leestijd
De auteurs van ‘Unboss’ kiezen ervoor een participatieve leiderschapstijl te hanteren in plaats van met een directieve houding voor de groep te gaan staan. Ze gaan er vanuit dat managen inhoudt dat medewerkers ruimte wordt gegeven en dus iets anders is dan ‘de baas spelen’. Mijn eigen visie sluit op dit en meer punten aan bij het gedachtegoed van ‘Unboss’. Voor mij dus reden genoeg om dit boek te bestellen.
recensie
Algemeen management
21 augustus 2014
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Vraag jezelf af, wanneer heb je voor het laatst echt de tijd genomen om rustig na te denken? Is het een kwestie van dagen, weken, of misschien zelfs maanden? Volgens George Bernard Shaw waarschijnlijk het laatste. ‘Weinig mensen denken vaker dan twee of drie keer per jaar,’ placht de Britse schrijver en oprichter van de London School of Economics te zeggen. ‘Ik heb een internationale reputatie voor mezelf opgebouwd door eens of twee keer per wéék na te denken.’
recensie
Algemeen management
19 augustus 2014
Maarten Fijnaut
3-4 minuten leestijd
Het boek ‘Inspiratie en inzet in organisaties’ van Daniel Ofman is eigenlijk een uitgebreide lezing over ‘moderne organisatiekunde’. In deze titel verpakt de auteur, bedenker van het kernkwadrant, allerlei managementlessen, deels put hij hierbij uit eigen ervaring en deels leent hij van anderen. Er zit een mooie eigen saus overheen en de praktijkvoorbeelden brengen de theorie tot leven.
nieuws
Algemeen management
14 augustus 2014
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Wat is riskanter: een enorme investering in één gigantische productie, of het spreiden van de beschikbare middelen over een groot aantal kleine projecten? Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar in de wereld van de entertainment blijkt het wedden op één paard het veiligst. Smash hits als de Harry Potter-films en Lady Gaga's Born this way zijn geen toeval, maar het resultaat van doelbewuste campagnes, waarbij kosten nog moeite worden gespaard om binnen zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken.
nieuws
Algemeen management
13 augustus 2014
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Bestsellerauteur Joep Schrijvers (Hoe word ik een rat?) werkt momenteel aan een ideeëngeschiedenis van leiderschap in de westerse wereld. Hij deed onlangs alvast een vingeroefening bij De Correspondent en analyseerde het leiderschap van Nederlandse politici na de vliegramp in de Oekraïne.
interview
Algemeen management
13 augustus 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het denkvermogen in het bedrijfsleven schiet tekort, zegt Freakonomics-auteur Stephen Dubner in Think like a freak. Zelfs de grootste ondernermingen deinzen vaak terug om hun belissingen te staven met empirisch onderzoek. 'Veel bedrijven gedragen zich als een grotere versie van een gezin waarin vader de dienst uitmaakt.’
nieuws
Algemeen management
11 augustus 2014
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Begin jaren 70 liepen ze bij elkaar in dezelfde wijk in Los Altos waarschijnlijk tegen het lijf: Bob Noyce medeoprichter van Intel Corp, Ted Hoff, de briljante architect van de ‘8080’, het vlaggenschip van Intel, en puber Steve Wozniak, op zijn fiets. Wozniak zou met de eerste Apple in 1976 de doorbraak van de commerciële PC bewerkstelligen, zo lezen we in The Intel Trinity van Michael Malone. Maar daar zat geen Intel chip in. Er waren goedkopere alternatieven. In Apple PC’s zouden nooit Intel chips komen maar dat lag meer aan zijn maatje. Dat is een andere geschiedenis die u kunt nalezen in Steve Jobs de biografie van Walter Isaacson.
recensie
Algemeen management
6 augustus 2014
Annett Keizer
Teams van tegenwoordig zijn een stuk dynamischer dan vroeger. Ze opereren in een snel veranderende wereld en wisselen vaker van samenstelling. Hoe gaat zich dat in de toekomst verder ontwikkelen? Hoe moet je teams van de toekomst managen? Waarop moet je ze managen? Jaco van der Schoor en Guido van de Wiel, de auteurs van ‘Teams van de toekomst’ vertalen huidige trends en ontwikkelingen naar dilemma’s waar de teammanager van de toekomst rekening mee moet houden.
recensie
Algemeen management
31 juli 2014
Wouter Fioole
3-4 minuten leestijd
In het voorwoord van Unboss stellen de auteurs Lars Kolind en Jacob Bøtter – twee grote Deense ondernemers – dat het boek ‘niet de zoveelste oneindige lijst met tips hoe je een betere manager kunt worden’ is. ‘Unbossen is veel meer dan dat’. En daar is geen woord van gelogen. Unboss is een manifest voor positief ondernemen en managen. Een soort levensfilosofie voor organisaties. Een fantastisch inspirerend werk en een must read voor iedereen die zich manager mag noemen.
recensie
Algemeen management
31 juli 2014
José Otte
‘Ruimte maken voor onderzoekende professionaliteit’ beschrijft waarom onderzoeksruimte nodig is en hoe je deze ruimte kunt maken om de praktijken van anderen in organisaties te (helpen) veranderen of vernieuwen; je eigen werk op orde te houden en te verbeteren én waar nodig te vernieuwen.
recensie
Algemeen management
24 juli 2014
Bert Thiel
In de inleiding van Streetwize, Lessen van straatkinderen voor de manager van vandaag zet Arnoud Raskin de zaak meteen op scherp: Elke mens en organisatie kan leren van de winnaars op straat. Als je in moeilijke omstandigheden het verschil wilt blijven maken, moet je de straatattitude van een winnaar hebben. Over waarheid en formulering van deze observatie kun je, denk ik, een aardige boom opzetten.
nieuws
Algemeen management
24 juli 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
‘Zodra een musicus genoeg vaardigheden heeft om bij een topmuziekschool toegelaten te worden, dan is hoe hard iemand werkt wat de ene artiest van de andere onderscheidt. Dat is alles.’
recensie
Algemeen management
18 juli 2014
Esther van der Hoorn
Met ‘Klanthelden in de 9+ organisatie. Excelleren in emotionele klantbeleving’ laten de auteurs: Berry Veldhoen en Stephan van Slooten zien hoe je een onderscheidende plaats krijgt in de belevingseconomie met klanthelden die de klant raken op het emotionele vlak. Dit vervolg op ‘De 9+ organisatie. Van marketshare naar mindshare’ voegt veel toe op het gebied van de emotionele klantbeleving.
recensie
Algemeen management
18 juli 2014
Zinzi Stasse
We leven in een tijdperk waarbin we met minder budget en bronnen, kwalitatief hoogwaardigere resultaten moeten leveren. Zowel de overheid als de markt voelt noodzaak te vernieuwen. Het moet allemaal efficiënter en duurzamer. Kosten moeten bespaard worden en impact op maatschappij en milieu verbeterd. Steeds vaker zoeken de markt en overheid elkaar op om gezamenlijk succes te bereiken.
recensie
Algemeen management
17 juli 2014
Ingrid Snijders
‘Customer Delight in vijf stappen’ van Jean-Pierre Thomassen is allesbehalve stoffig, gericht op (alleen) feitelijkheden, cijfers en controle. Het voorwoord belooft veel goeds: Vooral praktijkgerichte zaken die mij inzicht bieden in customer delight. Dat triggert me tot verder lezen.
recensie
Algemeen management
14 juli 2014
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Risicomanagement krijgt binnen organisaties steeds meer gewicht. Maar helpt het? Nou nee, als je kijkt naar het snelgroeiende rijtje Vestia, Imtech, woningcorporaties, wegkijkende accountants, graaiende bestuurders, enzovoort. Wat te doen? Alleen maar inzetten op meer regels en scherper toezicht gaat zeker niet helpen, zeggen de adviseurs Thinka Bor-Reijinga en Gert van der Kolk in Alert op risico.
nieuws
Algemeen management
11 juli 2014
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Het was het WK van het teambelang, van collectief denken en de hele mens. Allemaal termen uit de koker van Louis van Gaal, die eindelijk zag dat de rest van de wereld beaamde wat hij al jaren riep: hij is de beste ter wereld. Wat kunnen managers van hem leren?
nieuws
Algemeen management
10 juli 2014
Bertrand Weegenaar
De meeste managers zijn wel vertrouwd met gedisciplineerd werken bijvoorbeeld volgens de GTD (Getting Things Done) methode. Mapjes, twee minuten regel, prioriteiten, de belangrijkste drie zaken als eerste afhandelen.
achtergrond
Algemeen management
9 juli 2014
Gyuri Vergouw
4-6 minuten leestijd
De bondscoach. Iedereen heeft een mening over deze manager en vaak is het oordeel uiterst kritisch en negatief. We weten het allemaal beter en het is niet verwonderlijk dat ons land tijdens grote voetbaltoernooien plots uit 16 miljoen bondscoaches blijkt te bestaan. We kijken dan naar de tactiek en het spel van het Nederlands elftal alsof het moderne kunst is en denken: dat kan mijn zesjarig nichtje beter. Maar is dat ook zo?
interview
Algemeen management
7 juli 2014
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Er stroomt momenteel een nieuwe generatie medewerkers organisaties in. Mensen die al lang blij zijn dat ze een baan hebben en zich snel conformeren aan een bestaande cultuur. Onnodig en ongewenst, blijkt uit het boek Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties van Aart Bontekoning. Juist nu hebben veel organisaties de frisse invloed van jonge generaties nodig om ‘bij de tijd’ te blijven.