Lees verder




Anneleen Kenis (1980) is licentiaat in de psychologie en master in de duurzame ontwikkeling en menselijke ecologie.
Meer over de auteursDe mythe van de groene economie
Valstrik verzet alternatieven
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789062245239Samenvatting
De klok tikt ongenadig: het klimaat verandert. We moeten, zo krijgen we te horen, samenwerken: allemaal samen tegen CO2. Steeds meer ngo's, bedrijven en politieke partijen vinden elkaar rond de slogan van de 'groene economie'. Of spreken we beter over 'groen kapitalisme'?
Kiezen voor groen is niet alleen belangrijk om de klimaatverandering tegen te gaan, het maakt een land ook 'sterker, gezonder, veiliger, innovatiever, competitiever en gerespecteerder', zo stelt Thomas Friedman, columnist van de The New York Times. 'Is er iets denkbaar dat vaderlandslievender, kapitalistischer en geostrategischer is dan dat?'
Dit boek ontrafelt de mythe van de groene economie in al haar dimensies: van emissiehandel tot duurzaam consumeren, van bevolkingscontrole tot technologisch optimisme. Maar het tekent ook een aantal krachtlijnen uit voor een alternatief. De transitie naar een duurzame toekomst kan niet zonder diepgaande maatschappijverandering, stellen de auteurs. En zo'n verandering vraagt precies meer sociale gelijkheid, meer democratie en minder markt.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Anneleen Kenis
Over Matthias Lievens
Inhoudsopgave
Dankwoord
Voorwoord door Erik Swyngedouw
Voorwoord door Peter Polder
Proloog
1. De klimaatverandering is geen milieukwestie
2. Een postpolitiek klimaat
3. De wortels van de crisis
4. Is een groen kapitalisme mogelijk?
5. Veranderen zonder te veranderen
6. Meer groen, minder economie
7. Geen transitie zonder revolutie
Epiloog
Noten
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan