Lees verder


Linda Polman is journalist en schrijft onder andere voor de Volkskant, NRC Handelsblad, The Guardian en The Times.
Meer over Linda PolmanDe crisiskaravaan
Achter de schermen van de noodhulpindustrie
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789050189736Samenvatting
Rwanda, Darfur, Somalië, Afghanistan, Sudan, Congo, Sierra Leone, de Balkan. De bevolkingen van zo'n vijftig landen zijn de afgelopen jaren slachtoffer geweest van oorlog, genocide, hongersnood. Humanitaire hulp – neutraal, onpartijdig en onafhankelijk – wordt dan beschouwd als een menselijke plicht. Nog nooit waren er zo veel hulporganisaties als tegenwoordig. Een karavaan van ngo's, met in hun voetspoor popsterren, acteurs, politici en journalisten, trekt over de planeet, van crisisgebied naar oorlogszone.
De humanitaire hulpverlening is een industrie geworden, waarin organisaties met elkaar strijden om een zo groot mogelijk aandeel. Miljarden euro's per jaar gaan erin om. Van duizend organisaties per crisis kijken we niet meer op. En ze gaan door met helpen, ook als strijdende partijen hun geld en goederen rechtstreeks laten verdwijnen in de oorlogskassen.Waarom krijgen sommige landen hulp met bakken tegelijk, terwijl andere het moeten doen met de restjes? Waarom zijn de resultaten vaak zo schamel? Waarom worden de hulporganisaties maar zo zelden ter verantwoording geroepen? Waar houden humanitaire beginselen op ethisch te zijn? In De crisiskaravaan analyseert Linda Polman op even trefzekere als onthutsende wijze de zin en de moraal van de internationale humanitaire hulpverlening.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Linda Polman
Inhoudsopgave
2. Goma: de totale ethische ramp
3. Contractkoorts
4. MONGO's
5. Donor darlings
6. Hulp als oorlogswapen
7. Refugee warriors
8. Het hongerwapen
9. Als ontvangers de regie hebben
10. Afghaniscam
11. De logica van het humanitaire tijdperk
Nawoord
Stel ze vragen
Aid Speak
Verantwoording
Noten
Literatuur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan