Lees verder




Bill Banning is theoloog en werkzaam als docent en identiteitsbegeleider. Daarnaast publiceert hij op gebied van onderwijs en levensbeschouwing.
Meer over Bill BanningLeraren, wat boeit jullie?
Theoretisch en empirisch onderzoek naar roeping binnen het professioneel zelfverstaan
Paperback Nederlands 2015 9789044132663Samenvatting
Het beroep van de leraar staat ter discussie. Hierbij spelen fundamentele vragen een rol.
- Kan het leraarschap beschreven en beoordeeld worden op grond van competentielijsten?
- Wordt het beroep van leraar in de nabije toekomst overbodig door educatieve computerprogramma's?
- Hebben leraren zelf iets in te brengen in de vormgeving van hun beroep?
Zowel theoretisch als empirisch toont dit onderzoek aan dat een strikt zakelijkinstrumentele benadering onvoldoende recht doet aan de eigenheid van het leraarschap. De auteur pleit in dit kader voor een rehabilitatie van het woord roeping.
Zo blijkt uit een enquête dat veel leraren positieve associaties hebben bij roeping: zij associëren dit begrip met een zich aangesproken weten door jonge mensen. In het verlengde hiervan voelen leraren zich gedreven om bij te dragen aan de vorming van hun leerlingen. Een andere opvallende uitkomst is dat veel leraren spirituele associaties hebben bij hun leraarschap.
Ook uit de gehouden diepte-interviews blijkt dat er sprake is van roeping. Zo blijkt de inspiratiebron voor de inzet voor leerlingen in de eigen persoonlijke en professionele levensgeschiedenis te liggen. Deze beleving van het leraarschap draagt bij aan de persoonlijk-professionele ontwikkeling en kan als roeping gekenschetst worden. De analyses leiden tot een model van de professionaliteit, waarbinnen betekenisgeving en menswaardigheid centraal staan.
Zowel theoretisch als qua onderzoek biedt deze studie interessante ingangen voor iedere professional die een menswaardige professionaliteit nastreeft binnen sectoren zoals de gezondheidszorg, hulpverlening, overheid, onderwijs en politie.
Trefwoorden
onderwijs leraar roeping professioneel zelfverstaan beroepsmotivatie sociaal-interpretatieve benadering rationeel-instrumentele benadering beroepsidentiteit onderwijsonderzoek kwalitatief onderzoek onderwijsfilosofie waarderationaliteit relationeel-pedagogisch leraarschap intern ethos motivatieonderzoek zelfbeeld onderwijsprofessionals taakopvatting kwalificatie kwantitatief denken gedrevenheid beheersingsdenken pedagogiek spirituele associatie zelfwaardegevoel beroepsvoldoening doelrationaliteit eigenaarschap ethiek
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Bill Banning
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Inleiding
2. Theoretisch kader
3. Methodisch kader
4. Analyse van de enquetes over roeping
5. Analyse van de interviews met het oog op het professioneel zelfverstaan
6. De relatie tussen roeping en professioneel zelfverstaan
7. Discussie en aanbevelingen
Samenvatting
Executive summary
Geraadpleegde literatuur
Eindnoten
Curriculum Vitae
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan