Lees verder




Rinke van Couwelaar is docent aan de HvA/HES in Amsterdam en daarnaast zelfstandig taaltrainer.
Meer over de auteursCommunicatie in het bedrijfsleven
Denken, spreken, schrijven
Paperback Nederlands 2013 2e druk 9789043024228Samenvatting
Wat verwachten we op communicatief gebied van iemand die afgestudeerd is in een economische studierichting? Volgens de domeincompetenties van de diverse economische studies moet een student goed kunnen samenwerken, overtuigend kunnen presenteren, doelgericht kunnen schrijven en goed kunnen adviseren en beleidsplannen opstellen. Communicatie in het bedrijfsleven koppelt deze domeincompetenties van commerciële economie, bedrijfseconomie en bedrijfskunde/MER aan de beroepspraktijk.
Het boek is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel bestaat uit casussen zodat de student zijn communicatieve vaardigheden uitgebreid kan oefenen. In het tweede deel wordt de praktijk aan de theorie gekoppeld, waarbij de achtergronden en definities uit de casussen worden toegelicht.
Nieuw in deze editie
In deze herziening hebben we de koppeling met de competenties aangepast aan de nieuw gepubliceerde domeincompetenties, de Body of Knowledge & Skills sector HEO (2008). Deze domeincompetenties zijn ingrijpend herzien en dat heeft gevolgen voor de inhoud van het boek. Het opvallendste verschil met de vorige editie is dat de focus meer is komen te liggen op de sociale en communicatieve competenties. Daarmee zijn de volgende onderwerpen komen te vervallen: ondernemingsplan schrijven, enquêteren, briefing en een selectieprocedure uitzetten. Daarnaast bleek de competentie kan overtuigen onderbelicht. Daarom hebben we een casus toegevoegd over debatteren (zie hoofdstuk 6).
Bovendien is de indeling beter gestructureerd waardoor meer samenhang tussen de twee delen wordt bereikt. Door middel van verwijzingen bij de casussen naar de theorie wordt deze samenhang nog duidelijker. Daarnaast zijn er nieuwe casussen geschreven waarin nieuwe bedrijven worden geïntroduceerd.
Trefwoorden
communicatie zakelijke communicatie communicatieve vaardigheden gespreksvoering presenteren schrijfvaardigheid samenwerken spreekvaardigheid rapporteren debatteren hbo-onderwijs onderhandelen vergaderen economisch onderwijs projectmatig werken klantgerichtheid memo schrijven adviesrapport verkoopgesprek pitchen praktijkgericht onderwijs competentieontwikkeling plan van aanpak vraagtechnieken businesscommunicatie overtuigen gespreksstructuur verkoopbrief
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Rinke van Couwelaar
Over Tjeerd Schat
Over Suzanne van Stratum
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Gespreksvoering: Een balletje opgooien bij Sport Entertainment Group
2 Samenwerken: Werk jij samen met MADE-BY?
3 Plan van aanpak: Handen uit de mouwen voor Amsterdam RAI
4 Projectmatig werken: Werk in uitvoering bij LifeLines
5 Presenteren: Totaalmobiliteit presenteren voor Century AutoGroep
6 Debatteren: Overtuigen voor professionals met behulp van Bureau Spraakwater
7 Verkoopgesprek: In gesprek met een investeerder via Maxwell Group
8 Onderhandelen: Aan de onderhandeltafel van ABN AMRO
9 Klantgericht schrijven: Met vriendelijke groet, Soumaya Touzani van AEGON
10 Memo schrijven: vind de weg terug met TomTom
11 Verkoopbrief schrijven: Ga jij naar Dubai voor Conjunct Marketing BV?
12 Adviesrapport schrijven: Een Cruijff Court in Capelle aan den Ijssel
Deel II Theorie
13 Gespreksvoering
14 Samenwerken
15 Plan van aanpak
16 Vergaderen
17 Presenteren
18 Pitchen
19 Debatteren
20 Onderhandelen
21 Schriftelijk communiceren
22 Brief
23 Memo
24 Rapport
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan