Lees verder


Organisaties datagedreven laten werken. Dat is de passie van Daan van Beek. Hij adviseert en faciliteert organisaties rond slimme business intelligence, AI strategie & datagedreven beslissingen. Hij is oprichter van Passionned Group, keynote speaker, consultant en auteur. Hij geeft gastcolleges en masterclasses BI en AI, o.a. bij TIAS, in India, Maleisië, Suriname, Zuid-Afrika en de VS.
Meer over Daan van BeekSturen naar een intelligente overheid
De bestemming bereiken zonder ongelukken
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789035241770Samenvatting
Veel overheden zetten zwaar in op digitale dienstverlening. Wat kan met internet, wat moet via het loket? Deze 'window dressing' is voor bepaalde tijd niet erg, soms zelfs verstandig. Er zo zijn ook overheden die juist aan de binnenzijde van de organisatie beginnen. Verandering van structuur is knip- en plakwerk. Cultuur en gedrag zijn als beton en dus heel moeilijk aan te passen.
Hoe kunnen we de overheidsdienstverlening aan inwoners en bedrijven substantieel verbeteren? Vergezeld van vele interviews en praktijkvoorbeelden, wordt in dit boek uitgelegd waar we vandaan komen en naar toe kunnen en moeten gaan.
Het boek is geschreven voor de overheidsmanager en -professional en zij die de overheidsorganisatie besturen. Er komen drie veelvoorkomende veranderroutes aan bod. Tevens wordt uitgebreid stilgestaan bij het gewenste en ongewenste gedrag, de stuurinstrumenten daarbij, organisatieontwikkeling, digitalisering en leiderschap. Het boek sluit af met 'Veranderen, niet morgen maar nu', een instrumentarium voor effectief verandermanagement binnen de overheid.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Daan van Beek
Inhoudsopgave
Woord van dank
Deel 1 - Waar komen we vandaan en waar gaan we heen?
Inleiding
1. Over definities, domme organisaties en leiderschap bij de overheid
2. Kijken en kiezen
Deel 2 - Wat willen we bereiken?
3. Gedrag, beleid en politiek
4. Wat verwacht een inwoner van een overheid?
5. Wat zou de civil servant moeten willen en kunnen?
6. Wat zou het politieke bestuur moeten willen en kunnen?
7. Wat zou de informatietechnoloog moeten willen en kunnen?
Deel 3 - Wat zijn de routes?
8. Route 1: window dressing over vakdiensten
9. Route 2: de organisatie kantelen
10. Route 3: fundamenteel ontwikkelen op de koninklijke weg
Deel 4 - Hoe gaan we dat bereiken?
11. Niet morgen, maar nu veranderen
12. Integrale presentatie van producten en diensten: internet
13. Stuurinformatie, presentatiemanagement en CRM: gegevenspakhuizen
14. Integraal processen monitoren en sturen: workflow-management
15. Eenmalige gegevensinvoer, meervoudig gebruik: applicatie-integratie
16. Soepel samenwerken met portals
Bijlagen
Aanbevolen literatuur
Over de auteur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan