
Lees verder
Robert S. Kaplan bekleedt de Arthur Lowes Dickinson-leerstoel voor Accounting aan de Harvard Business School.
Meer over de auteursStrategie is vanwege de snel veranderende omgeving, belangrijker dan ooit tevoren. Helaas slagen er echter maar weinig ondernemingen in hun strategie succesvol ten uitvoer te brengen. Een belangrijke oorzaak daarvan is dat ondernemingen verouderde, topdown en financieel georiënteerde processen gebruiken om de richting van de onderneming te bepalen en bij te sturen. De auteurs van de velgebruikte Balanced Scorecard komen nu met een nieuwe benadering van strategie, dat ervan uitgaat dat strategievorming een voortdurend proces is waarvoor iedereen in de organisatie verantwoordelijk is. In 'The Strategy Focused Organization' beschrijven Kaplan en Norton de resultaten van tien jaar leerervaringen met de Balanced Scorecard zien. Zij laten zien hoe ondernemingen in eerste instantie de Balanced Scorecard gebruikten om inzicht te krijgen in hun eigen prestaties. Een aantal van hen ging vervolgens een stap verder door op basis van de Balanced Scorecard streefcijfers te bepalen op diverse gebieden. De Balanced Scorecard veranderde daarmee van meetinstrument in een instrument om de prestaties te verbeteren. In het thans verschenen boek laten Kaplan en Norton aan de hand van vijf overkoepelende principes zien hoe ondernemingen de Balanced Scorecard kunnen gebruiker als voornaamste instrument om de strategie van de onderneming vorm te geven.
balanced scorecard strategisch management strategymap prestatiemeting prestatiesturing prestatie-indicatoren strategie-implementatie verandermanagement leiderschap performance management organisatiecultuur strategische alignment besturingssystemen strategisch denken bedrijfsstrategie synergie personeelsbetrokkenheid meetbaar maken beloning planning en control organisatiestructuur communicatie