Lees verder


directeur Berenschot, auteur van o.a. 'De Hollandse School van Veranderen'
Meer over Ber DamenLeiderschap en motivatie
Wat drijft en beweegt de topmanagers in Nederlandse organisaties?
Ingenaaid Nederlands 2007 1e druk 9789023243007Samenvatting
Leiderschap is overal en van alle tijden. Het houdt de gemoederen bezig en zet aan tot discussie. Leiderschap is ook als voetbal: iedereen meent er verstand van te hebben. Toch is nog steeds niet duidelijk wat iemand tot een goede leider maakt. Zijn er gemeenschappelijke kenmerken? Valt er een rode draad in goed leiderschapsgedrag te herkennen? De antwoorden zijn niet eenduidig en het onderzoek ernaar zal nog wel een tijdje doorgaan.
Minder vaak wordt de vraag gesteld waar leiders en managers het nu eigenlijk voor doen? Wat drijft en beweegt mensen om zich in leidinggevende rollen aan de top van organisaties te manifesteren? In 'Leiderschap en motivatie' formuleert Ber Damen een antwoord op deze intrigerende vraag. Aan de hand van interviews met zeventig leden van raden van bestuur van vijfentwintig grote Nederlandse organisaties brengt hij beweegredenen, drijfveren en achtergronden van de Nederlandse topmanager in kaart.
Het resultaat is een even boeiend als nuttig boek - boeiend omdat Damen voor het eerst een gefundeerde analyse biedt van de motivatie van de Nederlandse topmanager, nuttig omdat zijn analyse tevens leidt tot een serie aanbevelingen voor de praktijk. Niet te missen voor wie geïnteresseerd is in het thema leiderschap en alles wat daarmee samenhangt.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Ber Damen
Inhoudsopgave
1.1 Waarom dit boek en onderzoek?
1.2 Het relatieve belang van competentie en motivatie
1.3 Het onderzoek naar leiderschap in organisaties
1.4 Levensloop en biografie
2 Motivatie
2.1 Leiderschap en motivatie
2.2 McClelland's Theory of Human Motivation
2.3 Machtsmotivatie
2.4 Verantwoordelijkheidsdispositie
2.5 Prestatiemotivatie
2.6 Affiliatiemotivatie
2.7 Van drijfveren en beweegredenen
2.8 McCelland versus Hermans
2.9 McClelland versus Mulder
2.10 McClelland versus Maestripieri
3 Over het vertellen van verhalen
3.1 Het belang van verhalen
3.2 De narratieve psychologie in wetenschappelijk perspectief
3.3 Het meten en beoordelen van verhalen
3.4 Thematische apperceptie en codering: betrouwbaarheid en validiteit
4 De organisatie als biotoop
4.1 De oorzaken van succes
4.2 Het INK-model als maatstaf voor succes
4.3 Management Team top 500
5 Onderzoeksopzet
5.1 De probleemstelling
5.2 Verantwoording van de onderzoeksmethode
5.3 Twee Onderzoekslijnen
5.4 De steekproef
5.5 De verwerking van de gegevens
5.6 De hypothesen
6 Analyse en resultaten
6.1 De organisatie als biotoop
6.2 Afkomst en achtergrond
6.3 Motivatie
6.4 Voorbeeldgedrag, feedback en toeval
6.5 Resterende ambities
7 Conclusies, discussie en aanbevelingen
7.1 Een overzicht van de onderzoeksresultaten
7.2 Methodologische en inhoudelijke kanttekeningen
7.3 Motivatie 'revisited'
7.4 Aanbevelingen voor de praktijk
7.5 Aanbevelingen voor verder onderzoek
8 Summary
9 Samenvatting
10 Literatuurlijst
Bijlagen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan